fredag, januari 12, 2007

Samma då som nu

Den vänstra är Lucretia, en romersk adelsdam som levde för tvåtusenfemhundra år sedan. Den högra är en skönhetsmiss, kanske lapplisa till vardags, som i så fall tömde parkeringsautomater på 50,60-talet (e.Kr.). Vad hon heter eller hette vet jag inte.



Jag tycker det är en ganska spännande tanke att de faktiskt kunde byta plats med varandra. Jag brukar fundera i de banorna ibland. Om vi hade en tidsmaskin skulle vi mycket väl kunna ta en nyfödd baby, åka till det antika Rom (till exempel), och byta ut den mot en antik baby. Om vi gjorde det direkt efter födelseögonblicket, innan mammorna hade sett sina bebisar, skulle de inte märka någon skillnad.

Det är det som är den spännande och lite svindlande tanken - att en människa av idag är precis likadan som en människa av då. Dessa utbytesbebisar skulle växa upp totalt normalt i sin nya omgivning. Ingen skulle märka något.

Skönhetsmissen skulle bli våldtagen av Sextus Tarquinius och därefter sticka kniven i sitt hjärta. Lucretia skulle tömma parkeringsautomater och drömma om en modellkarriär. Tänker man så, när man läser om historiska grejor, blir historien lättare att ta till sig.
---
Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte det. Själv hänger jag mig då genast upp på tidsparadoxen när man flyttar människor från den tid de kommer från och hur det kan få framtiden att upphöra eftersom man rubbat tiden och därmed historian.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mittresoneman bygger väl egentligen på att de är totalt utbytbara kopior av varandra. ,-)

Anonym sa...

Fast mamman skulle märka att det var en annan bebis, om hon inte var nerdrogad. Förresten ska man inte åka omkring i tiden och knycka bebisar, det är fel!

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Det är fel - men vad gör det om hundra år?