söndag, april 22, 2007

Luddigt om att bevara

Jag tittade nyss på en repris. Plura, Laleh och en framgångsrik bankkvinna satt i soffan och lät sig bli utfrågade. Efter ett tag lyssnade jag inte så mycket på vad de sa, utan på var de var. De är genreserver. Åtminstone en av dem.

Jag funderar ofta ut undergångsscenarier. Helst inte personliga, eftersom jag kommer att gå under i framtiden. Alla kommer att gå under. Det kommer att gå åt helvete för mig, precis som för alla andra. Alla ska dö, så att fantisera, och romantisera över det är inte kul och spännande - bara trist.

Hellre då över jordens undergång, eller hela universums. Den stora undergången är lika jobbig som den personliga. Den liknar den personliga undergången på det viset att det blir en jobbig tid just innan, men att det går över när det är slut.

Efter den personliga döden är det finito för en själv, men efter jordens undergång finns det kanske hopp för mänskligheten. Det är rätt oviktigt om man råkar trampa ihjäl en myra, men det är katastrof om man råka bränna ner hela stacken. Huvudsaken är att stacken överlever. Huvudsaken är att mänskligheten överlever.

Förr eller senare måste äggen fördelas på olika korgar. Vi måste flytta delar av mänskligheten till rymdstationer, Månen eller Mars. Tyvärr blir det så. Och hur mycket än politikerna kommer att säga: "Alla ska med!", så ska inte alla med, utan bara en utvald skara - de "viktigaste".

Förhoppningsvis är det inte bara USA, Ryssland och Kina som håller i raketspakarna den dagen det går åt helvete. Förhoppningsvis har fler länder möjlighet att åka iväg med egna farkoster, och att bygga egna stationer. Men alla ska som sagt inte med. Bara de "viktigaste". De stora trista länderna kommer säkert att gå på framgångsrikhet och intelligenskvot och allmän friskhet, när det kommer till vilka som ska med. Och det är väl rätt okej antar jag. Men inte bara.

Ingen idé att babbla vidare. Min tanke var, när jag satt i min soffa och tittade på kändisarna som lät sig utfrågas i tv-soffan, att just Laleh var en sån vars gener antagligen borde bevaras. Om det är så att vi inte bara formas av omgivningen, utan mest av våra egna gener, så kände jag att just hennes borde bevaras.

Stackars Plura och bankkvinnan. De båda har säkert kvaliteter utöver de flestas, men i tittande stund var det ändå Laleh jag tänkte på.
---
Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kollade just på samma repris och slogs av två saker:
1. Stina har tacklat av rejält. Snacka om att ha peakat
2. Laleh är 2007 års kombination av Kristina Lugn och Thomas DiLeva. Jorden till Laleh...

stationsvakt@gmail.com sa...

christer: Trots sin vaghet och luddighet, så verkar hon ändå mindre luddig och vag än di leva. :-)

Anonym sa...

Thomas DiLeva har ju som stående svar på alla frågor(nästan): Vi är alla en del av kosmos. Vi är alla rymdblommor...
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Å andra sidan är det ett ganska enkelt standardsvar. :-)

Anonym sa...

Japp, men att höra Laleh SJUNGA sina svar gav ju rejäla rysningsvibbar. Ungeför som när Jonas Gardell envisas med att citera sina egna bäcker i intervjuer. Jag gillar Gardell men det får vara lite måtta på självförhärligandet...

Anonym sa...

Exakt, Johnny.
Måste ut till kebabkiosken nu. Lillkillen har beställt...
:-) Molly G.

Anonym sa...

Tur att det finn såna människor kvar. Det är inte ofta man ser dom.

stationsvakt@gmail.com sa...

christer: Samma med Laleh. Lagoma doser är bäst.

Molly: Låt det väl smaka.

desiree: men ibland så.