måndag, november 29, 2004

Video

Egentligen behöver inte en popvideo vara så jäkla komplicerad. Jag gick länge omkring och snobbade med att Peter Gabriels "Sledgehammer" var mycket bättre än t.ex.... ja, whatever, men jag har ändrat mig med tiden.

Videos (eller videor) med "handling" tål ju förvisso att ses flera gånger än de där det bara står ett band och spelar rakt upp och ner, men de kan vara utan "känsla" ändå, trots all handling.

Jag gillar "Sledghammer". Jag gillar Weezers "Buddy Holly". Michael Jacksons "Thriller" är såklart en klassiker. Ett nyare exempel på bra video är Gwen Stefanis "What you waiting for".

Men som jag sade så behöver en video inte vara speciellt bra eller komplicerad för att funka. Det är Cramps "Like a bad girl should" (wmv -dålig kvalitet) ett exempel på; den är trist, billig och...ja, rätt usel. Men ihop med musiken funkar den.

Allt detta kom jag att tänka på när b
loggrik tipsade om Singing Fish.

Inga kommentarer: