måndag, december 13, 2004

Lim e riktigt gott

Jag brukar förknippa limerickar med studentprylar som blandaren och sånt - inte så roliga egentligen; handlar alltid om någon från någonstans som gör något. Men tänk om man var tvungen att använda limerickar till vardags, t.ex. för att beskriva sig själv:

Jag är en tunnhårig kille som är två meter lång
Mina fötter är långa och snabba till gång

Jag har starka glasögon
Och min röst är baryton.
Som dock aldrig far ut i en sång

Eller när man skall handla i kiosken:

Er dagskassa skall jag föröka
Genom att handla ett paket utav röka
För ni vet: lasternas summa är konstant
Och nu ska faktiskt jag och min tant
Sluta med att göka

Ja, ni ser, jag är plump hur jag än försöker. Eller om man vill göra en polisanmälan:

Goddag herr polisen
Jag vill att ni straffar den grisen
Som vid pissoaren tog min pluska
När jag stod och ruska´
Som bäst på penísen

Kanske bäst jag slutar här.

Inga kommentarer: