tisdag, januari 18, 2005

Godmorgonritual

På mitt jobb finns en städare som jag aldrig lär mig namnet på. Det beror inte på att jag är nonchig eller så, utan pga av mitt dåliga minne och att jag inte vill fråga igen. Han är från Sri lanka och är väl inte den som uttalar det svenska språket på det allra mest lättförståeliga viset. Dessutom är jag inget vidare på att förstå svenska med brytning. Så våra pratstunder brukar aldrig gå på djupet så att säga.

En sak har vi dock gemensamt, och det är att vi börjar tidigt som fan på morgonen. Ingen av oss är väl förresten på prathumör så tidigt heller. Våran morgonhälsning, ritual kan man säga för den är alltid typ lika, brukar låta så här:

Jag: Tja tja.
Han: Hej heej.
Jag: Ännu en dag.
Han: Jaaa.
Jag: Som vanligt.
Han: Jaaa ha ha.
Jag: Vi ses sen.
Han: Jo.

Exakt så lät det i morse. Vi kommer rätt bra överens han och jag. Kanske behövs det inte mer än så.

Inga kommentarer: