tisdag, januari 11, 2005

Lite om nervositet

Nervositet enligt NE.se:

nervosite´t subst. ~en ORDLED: nerv-os-itet-en• det att vara nervös tillfälligt el. stadigvarande :hon var stel av ~ inför föredraget.
Egentligen inget bra svar på vad nervositet är för något. Wikipedia då, vad skriver Wikipedia?
Nervositet är en benämning på ett känsloläge där personen ifråga känner en oro eller har ett ångestfyllt förhållande till något som skall ske. Ångesten, som är utfallsrelaterad, kan antingen bero på att personen inte vet vad som kommer att ske, eller inte vet hur det som sker kommer att tas emot av andra.
Thats more like it. Anledningen till att jag sitter och söker på nervositet är för att jag kom att tänka på det nyss, hur det sabbade min simmarkarriär. Alltså, jag simmade från 10 års ålder tills jag var 18. Antagligen tävlade jag hundratals gånger, om inte tusentals. Det sjuka var att nervositeten jag kände inför mina första nybörjartävlingar inte gav sig med åren, den blev inte värre, den bara fanns där. Många sköna sekunder blev resultatet misstänker jag. Den finns fortfarande där, nervositeten.

Vad fan är nervositet egentligen? Vad har den för syfte? Har den något syfte? Jag är nog vad jag själv skulle kalla för en ganska nervös person. Jag känner mig lite som hur en amfetaminist ser ut, om det nu ger en målande bild. Nya bekantskaper jag möter brukar inte tycka att jag verkar nervös, ibland verkar jag tydligen vara tvärtom - filbunkig. Men det är jag inte.

Jag tänker; har nervostitet, jag menar alltså fjärilar i magen-sorten, någon slags adrenalin-jakt-flykt-funktion, som panikångest ungefär? Om det är så betyder ju det att jag har nån slags rubbning som behöver balanseras på ett eller annat vis. Men hur? Jag är lite trött på det här, att alltid vara nervös.

Fast nu sitter jag och överdriver, jag låter som ett darrande vrak och det är jag verkligen inte. Jag bara sitter här och konstaterar att jag lätt känner mig onödigt nervös för saker och ting och undrar varför det är så.

Inga kommentarer: