fredag, januari 28, 2005

Min kupp

För ungefär två och ett halvt år sedan slutade jag som vakt på centralstationen. Det sista året jag jobbade där satt jag i en bevakningscentral, jag övervakade min omgivning medelst en jävla massa kameror. Det var kul - jag gillar att titta. Bevakningscentralen låg (och ligger) på Klarabergsviadukten 49 i centralens övre hall. Där satt jag och försmäktade fast på ett skojigt vis.

Mitt emot mig på väggen fanns (och finns) det ett par ramar som skall rymma affischer för verksamheten som pågår i resten av huset. Ett slags välkomnande reklam antar jag, för besökare. Det är alltså ett slags väntrum. Affischerna byttes ut då och då; firmor kom och firmor gick - SJ var i det sista skedet av sin upplösning.

Då tog jag chansen. Jag ville kuppa! Jag plockade bort plexiglasen och slet ur reklamen. Istället satte jag nu upp "konst". Citationstecknet ligger runt ordet konst, för det var konst men ändå inte riktigt - det var konst som jag skapade på fem minuter i MS Paint strax innan. Jag var ensam just då och kuppen förflöt smärtfritt. Sedan, på frågan om vad det var som satt på väggen svarade jag att jag inte visste.

Kuppen bestod i att jag räknade med att eftersom det var sådan ruljans, både på fastighetsägarens anställda och på företagen och...ja, en viss kaos rådde helt enkelt. Jag fick för mig att min "konst" kanske skulle uppfattas som KONST, och att ingen skulle våga ta ned den. Och det är precis vad som har hänt. Jag var inne idag och bad att få plåta "konsten". Vakten som satt där visste föga om dess ursprung, jag antar att han tänkte att: "Dä ä välan sån däringa könst välan".

Bilden är klickbar. Bedöm själv om det är "konst", KONST eller "könst".

Inga kommentarer: