måndag, februari 21, 2005

Vad blir nästa steg?

Sitter och funderar på kulturyttringar (som jag väljer att kalla det pga brist på synonymer eller nåt). Först: människan har ju alltid liksom utvecklats stegvis - tummarna satte sig mot fingrarna, blindtarmen tappade sin funktion osv osv. Så småningom lärde vi oss att snacka med varandra. Nya uppfinningar följde på varandra; hjulet ---> kugghjulet ---> Datorn. Ja ni fattar, allt är stegvis; en utveckling. Men allt det där är välbekant och fungerar enligt nån princip.

Det jag istället funderar på är själva det som skiljer oss från djuren riktigt ordentligt - kulturprylarna. Det slår mig att allt det som vi kallar kultur (...eller nåt) fanns med redan från början.

Så fort vi kunde tala så satte vi antagligen igång att sjunga. Ja, sången kom kanske t.o.m före talet, vem vet? Att vi uppfann skrivkonsten är ju egentligen en uppfinning som sagt, för det skrivna är ju bara en förlängning på det talade. Dans har vi också, den har nog också funnits med från allra första början. Tal (berättande), sång, dans - vad finns det mer? Sport kanske. Sport är antagligen en gren eller understickare/utveckling av jakt ... eller parningsbeteende.

Inom musiken finns en utveckling. Bongotrummor i en grotta för länge sedan blev en mässa av Bach och en låt av Kate Bush. Men ändå är det fortfarande bara sång och musik.

Det jag far efter (men aldrig tycks komma fram till i det här försöket att få ner tankar till text) är att det som kan räknas som kulturyttringar (i brist på bättre ord) verkar ha ingått i människans själva grund-template. Allt som har kommit efter är bara vidareutveckling. Det jag frågar mig är: kommer det något nytt så småningom? Utvecklar vi någon helt ny förmåga att kultura? Eller är det bara det här som är .. nåt att vidareutveckla?

Lite halvförkylda förmiddagsfunderingar.

Inga kommentarer: