fredag, mars 18, 2005

Barnsexualiseringens effekter

Året är 2005 - Rektor Per Lysander på Dramatiska institutet försöker förklara sig:
Om Barndomsprojektet

Vi vill be alla berörda om ursäkt!

Det som har inträffat är förfärligt ledsamt.
Vårt barnteaterprojekt för barn 6 – 10 år om den egna kroppen,
kärlek och sexualitet har upprört många människor.
Ett antal förskolebarn har kränkts på ett svårförlåtligt sätt.

Detta är ett projekt som vi på DI skulle ha hanterat annorlunda.

Jag har ansvaret för att så inte skedde.

Vi har tillsatt en extern utredare (Bengt Westerberg) för att kartlägga var det gick fel. Inte för att hitta syndabockar, utan för att förhindra att något liknande inträffar igen.

Jag vill säga att jag naturligtvis har funderat mycket över min framtid som chef för DI. Jag är beredd att ta mitt ansvar för det som hänt. Men den som tar ansvar sticker inte från jobbet när det blåser som värst. Att ta ansvar ser jag tillsvidare som att stanna kvar, reda ut och se till att detta inte kan hända igen.

Per Lysander
Rektor
Nu hoppar vi framåt några år - till år 2030. De små barnen som fick ta del av DI:s pedagogik är nu vuxna. En del av dem är lokförare. Andra kanske sitter i riksdagen, vad vet jag. Vissa slår sig fram inom handel och sånt - bl.a lille Pelle, han har blivit leksaksfabrikant.

Pelle tänker och tänker: Vad skall jag tillverka för leksaker? Hmmm...retro är ju lite inne igen. Kanske är Televinken redo för en comebeback ... Njä. Nämen nu kom jag ju på
en grej!!

Inga kommentarer: