torsdag, mars 17, 2005

Bloggnamnen

Hur hittar egentligen folk på sina bloggnamn? Tar man det lika allvarligt som när man döper ett barn? Skulle inte tro det. I mitt fall var det enkelt - stationsvakt var titeln på mitt jobb i många år och blev sedemera min första mailadress. Att använda det namnet kändes självklart.

Tittar man på Nyligens nyliga uppdaterade så ser man alla möjliga (och ofta omöjliga) varianter. Vissa namn är så sköna att man önskar att man hade kommit på dem själv: Tourettes, det bisarra livet t.ex. Andra känns mer obekväma: Hekates hekatismer - Heckblogg, men det betyder såklart inte att de är dåliga för det, ofta är det tvärtom.

Ett annat exempel på en blogg med ett ruskigt obekvämt namn är: Gå inte emellan nazgûlen och hans byte. Som tur är existerar inte den bloggen, men när den frasen yttrades i en av Sagan om ringen-filmerna tänkte jag: Fan vilket bra bloggnamn! Tur att jag redan hade en blogg.

Inga kommentarer: