måndag, mars 07, 2005

Om bloggar

Blog surfers only spend about 96 seconds on a blog each visit. Blogs with comments scored higher on average. This may be disheartening to the blogger who spends hours agonizing over a post.
Så står det bland annat på "project blog". Receptet på att få folk att stanna kvar längre än 96 sekunder kan vara: "The key to keeping blog surfers may be more interaction - most blogs are text only. Graphics, photos, video, audio, polls and comment services may coax a reader into staying longer." Men det får inte bli för mycket av det goda. Jag själv har en tendens att lägga in en massa jox när skrivfantasin slaknar.
As more people enter the blogosphere, the demographics will change. But, there is no doubt, a blogging community exists.
Att lägga in såna här citationer är också ett sätt att dra ögonen åt posten. Det är möjligt att man lurar läsaren lite, får den att tro att det som är blockqvotat är nån slags kontenta av av texten - att "läser jag detta så behöver jag inte läsa resten". Dessutom ser posten längre ut med färgranna rutor och indragen text.

Ja ja, jag ville bara länka till just "project blog". Det finns antagligen en hel del kul att läsa där. Posten blev längre än jag hade räknat med. En finare och seriösare och mer noggrann bloggare än jag skulle förmodligen stryka lite i den här texten - eller mycket förrestren.

Inga kommentarer: