måndag, mars 07, 2005

Solen

Jag har en väninna. Visst låter det löjligt när en man säger att han har en väninna. Det skall vara kvinnlig vän eller nåt för att det ska låta okej. Så då har jag väl en kvinnlig vän då, som borde bli lättad av det jag nu skall skriva.

På DN:se finns nån slags vetenskapsredaktion, och
dit kan man sända frågor. Jag själv skickade frågan: "Kommer den här sena vinterkylan göra att det blir färre fästingar i sommar?" Jag väntar fortfarande på svar.

Lättandet av väninnan då. Jo, någon frågade: "Hur mycket bränsle finns kvar i solen i dag jämfört med vad det var från början?" Den kvinnliga vännen har nämligen lite "kommer solen att slockna?-noja". Och nu blockqvotar jag (av någon anledning blockqvotar jag mycket vissa dagar) svaret:
Solen har levt ungefär halva sitt liv, så det innebär att den har förbrukat ungefär hälften av det väte som finns tillgängligt som "bränsle". Solen, precis som alla stjärnor, lyser ju tack vare vätefusioner i centrum. Solen har nu lyst i nästan fem miljarder år och kommer således att lysa lika länge till.

Inget att oroa sig för alltså, kvinnliga vän eller väninna. Förresten ... kompis är väl ett bättre ord.

Inga kommentarer: