måndag, april 25, 2005

Elaka japaner

De kinesiska människorna och kanske främst studenterna där, är ju just nu riktigt sura på Japan. De menar att japanska skolböcker förminskar japanernas grymhet mot dem under andra världskriget. Japanerna är inte särskilt populära i Nordkorea heller - jag läste att matematikböckerna där handlar om att döda japaner. Jag skall inte låtsas vara ett dugg insatt i frågan, för det är jag inte.

Man kan ju ändå tycka att kineserna kastar rätt stora bumlingar i glashus. Jag vet inte, men jag gissar, att Nordkoreas och Kinas skolböcker är i mycket större behov av en ordentlig genomgång än Japans. Antagligen är böckerna fulla av
gammal skön propaganda - fast nu gissar jag igen.

Jag känner en kille som har jobbat som flygvärdinna (eller typ), och som i sitt jobb träffat och jobbat med en massa nationaliteter. Jag frågade honom om vad han tyckte det var för skillnad på japaner och kineser. Hans tvärsäkra åsikt var: Japaner - trevliga, artiga, fina människor. Kineser - buffliga, bonniga, otrevliga människor.

Men själv så skall jag nog inte tycka så mycket, för jag har aldrig träffat vare sig någon kines eller nån japan. En preliminär åsikt har jag dock (eller en fördom) - att de flesta asiater nog är bra mycket kortare än jag.

Japans skolsystem.

Inga kommentarer: