tisdag, april 26, 2005

Folkomröstningen

Den 23 mars 1980 röstades det om kärnkraften. Ungefär tre månader innan dess stod en 16:årig variant av stationsvakt utanför OBS i Handen och sålde julgranar. Jag hade en vit badge på mig föreställande ett stiliserat kärnkraftverk. Antagligen var jag för kärnkraft - jag tror att jag fortfarande är det. Detta är i alla fall det enda jag minns från kärnkraftsomröstningen.



Min badge måste varit nån slags piratvariant, men den var avgjort snyggare än de tre officiella. Jag hade ingen talan på den tiden, men jag tror att jag redan då visste att det aldrig skulle bli nåt med alternativ 2:s och Nej-tackarnas förnyelsebara energikällor och vindkraft och sånt. Förresten tyckte jag nog som 16:åring att kärnkraft var coolare än miljöalternativen (och tyvärr, får man väl säga, är jag nog lika barnslig nu).

Badge-bilderna snodde jag på
SVT:s öppna arkiv - där man kan läsa om och titta på folkomröstningen om kärnkraft.

Inga kommentarer: