fredag, april 29, 2005

Väktare som bloggar

I ungefär två år har jag befunnit mig i blogosfären. Där (eller snarare: här) finns en hel del debatter, eller kanske "frågor". En av de vanliga sådana är: varför är högern så dominerande - när skall vänsterpersonerna ta till sig bloggandet och bli lika ny-teknik-vänliga som de på högerskalan?

Den frågan kanske är på väg att dö ut vid det här laget, för nu finns det en massa röster från vänster körriktning. Det är möjligt att det finns en slags jämnvikt nu - men jag vet inte säkert.

Vi människor har ofta motsatta åsikter om hur ett samhälle borde se ut. Jag själv lutar mer åt vänster. Men det hindrar mig inte att ha en hel hög "höger" eller "nyliberal"-bloggar som favoriter; en kul person är en kul person och en kul blogg är en kul blog - oavsett hur man står politiskt. Jag vägrar döma någons blogg utefter hur han/hon röstar.

En annan fråga jag har tänkt på är: vad jobbar bloggare med? Finns det något typiskt jobb. Min teori är att de med nån slags akademisk bakgrund, eller åtminstone eftergymnasial utbildning, bloggar mer än de som klev ur plugget efter nian. Biblotekarier och lärare borde alltså blogga mer (eller vara fler) än rörmokare och väktare om min teori stämmer.

Såklart finns undantag, men i stort sett har jag nog rätt. Både hög som låg (sic!) har nog dator nu för tiden, och det kan vara så enkelt som att de "höga" gillar att skriva och att de "låga" gillar att spela Resident Evil istället.

För att återknyta till rubriken, så är det faktiskt ändå möjligt att just väktarna bidrar till att skapa lite jämnvikt i hög/låg-skalan (sic! igen). Det finns nämligen tre bloggande väktare:


Jag själv. En beskrivning är överflödig, då du som läser redan är här.


Jessié. Hon har precis skaffat sig en MSN spaces-blogg. Eftersom hon har kört bara ett litet tag ännu, så följer jag utvecklingen med spänning. Såhär kan hon låta:

"Ja ja... Inte mycket att göra åt. Jag hoppas det går över. Ska även prata med bossen i veckan och det känns inte så där vansinnigt roligt. Men jag måste få veta om jag är paranoid eller om det är befogat att känna som jag gör. Ja skoj är det i vilket fall inte..."


Anna. Hon har bloggat på sin blogspot-blogg ett tag nu. Jag tänkte skriva att "nu har hon hittat stilen", men stilen hade hon redan från början. Såhär kan hon låta:

"Såg en rubrik om att en människa smittats av Galnako-sjukan. Sjukdomen benämns även med namnet Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Undrar lite vad denne Jakob gjort för att förtjäna ödet att namnge en sådan sjukdom."

Båda dessa flickor har förvisso redan höjt sig ur det "låga" och skaffat eller håller på att skaffa sig "högre" utbildningar. Kan det vara därför de har börjat blogga? Svårt att veta. Men det här blev en lång post om mitt hög/låg-komplex, och jag tror det är bäst att stanna här.

Inga kommentarer: