torsdag, juni 23, 2005

Hällristningar

Just nu går det ett skit-intressant program på svt som heter Stenristarna. Vad jag förstår så hackade man väl in gubbar i berget i stort sett från det att inlandsisen smälte fram till vikingatiden. Ja, en del håller nog fortfarande på. Jag själv till exempel skrev stationsvakt på en häll vid djurgårdskanalen för ett tag sen. Fast jag var för slö för att rista, så jag skrev med en bit tegel jag hade hittat; det går utför med människosläktet.

Och vad jag förstår så har man ingen riktig koll på vad de äldsta ristningarna betyder. Man tror att det kan ha handlat om t.ex locka fram tur inför jakten-ristningar. Eller: Tack gudar för att jag hade en sån god jakt-ristningar. Kan också ha handlat om en gemensam, utbredd religion/gudavärld som skulle hackas på pränt.

Grejen är att man vet inte riktigt. Därför lämnas fältet öppet för egna tolkningar. Figurerna är ju väldigt grafiska, och man kan placera dem i alla möjliga situationer. Jag gjorde en egen sammansättning och tolkning: en urgammal bymarknad. Figurerna hittade jag på Hällristningar i gränsbygd.


klicka

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det borde vara så fruktat svårt att säga vad de trodde o tyckte förr... Säg att vi inte skulle ha dagens kontext om 1000 år, skule man säga att vi begravdes undergravstenar för att det skule hjälpa oss till himmelen? Jag vettefan...

stationsvakt@gmail.com sa...

lausse: Eller hur!