måndag, juni 20, 2005

Noll utstrålning, noll pondus

Kanske ska jag inte uttala mig, jag tänker inte titta på "Så ska det låta" och har heller aldrig gjort det - utom när jag har råkat. Men nu läste jag någonstans att Peter Settman ska ta över efter Peter Harryson och det känns jäkligt fel.

Peter Settman är en person med noll utstålning och noll pondus. Han "går inte igenom" tv-rutan för två öre. Han är en lättviktare (även om jämförelsen med Harryson här känns rätt överflödig) som känns mer som en dörrförsäljare eller ett Jehovas vittne.

Han är kreativ chef för ett produktionsbolag som heter
Baluba. De har producerat lågvattenmärken som ”Ronny & Ragge”, ”Snutarna” och ”Bara med Bruno” (SVT), ”Extra”, ”Godafton Sverige”, ”Rockbjörnen” och "Rosa bandets bröstgala" (TV3), "Skärgårdstugg”, ”Nicke & Nilla”, ”Kosmos & Co” och "Hey Baberiba" (TV4), ”NRJ Radio Awards” (Kanal 5), ”Pyjamas”, ”Pass på”, "Lobby", ”På riktigt”, ”Ventil” och "Recensenten” (ZTV) och ”Yrkeslandslaget” (UR). Jag rippade denna CV direkt från deras hemsida, och jag får erkänna att det var störande att de gör grejer för UR; Balubaproduktioner känns annars väldigt mycket tv 4.

Att licensbetalare ska luras att tycka om Peter Settman på bästa sändningstid är inte klokt. Men det är klart, fårskocken kan säkert styras åt det hållet SVT vill. Det sjuka är att SVT själva är så lurade. Hur tusan har Settman kunnat snacka in sig?

Nu kanske man tror att jag inte gillar Peter Settman. I själva verket har jag aldrig träffat honom och lär med all säkerhet aldrig göra det. Ingenting talar emot att han är världens trevligaste och mest sympatiska person. Det som stör mig är att fel människor alltid finns på fel plats.

Vem vet, jag kanske är fel i mitt yrke. Jag kanske skulle passa bättre som raketforskare eller statsminister. Men troligen inte. Anledningen till att tanten i försäkringskassans telefon egentligen skulle passa bättre som polis är nog en ren tillfällighet. Men anledningen till att fel personer i s.k högre eller kulturella eller nöjes-positioner har hamnat där de har hamnat är nog att de är jävligt bra på att snacka och att de som anställer är jävligt svaga (vilket visar att även de är på fel plats).

Inga kommentarer: