torsdag, juni 09, 2005

Nåt istället för blogg

"Blind Höna"- Jonas efterlyser "En ny metafor för bloggar" i en post, och spinner vidare på det i en annan. Efter ett antal kommentarer förtydligar han:
[ ... ] vill jag framhålla att det inte var en definition jag var ute efter, utan en metafor. En tagline, om man så vill. En elevator pitch. Den behöver inte vara heltäckande - bara den leder tankarna i rätt riktning.

Alltså nåt istället för "dagbok på nätet" och liknande. Ja själv kommer jag inte på något, ingen aning; .... höll på att komma på nåt ändå, men det försvann (like sand thru the hourglass).

Däremot börjar ordet blogg bli rätt uttjatat. Det känns fel att bli ihopklumpad med bloggar som är supernischade inom nåt tekniskt samtidigt som med "idag gick jag och handlade, det var roligt"-bloggar. Men ändå förstår jag varför - vi använder ju samma verkyg för att få det "på pränt". Den typen av blogg som jag skriver är ju både och.

Ibland brukar jag kalla min för min hemsida, mest för såna som inte känner till ordet blogg (förvånansvärt nog de flesta än så länge, tro det eller ej). Egentligen, om man vill vara ännu bredare i definitonen, så kan man ju bara kalla det för typ "plats på nätet", eller kanske "mitt webutrymme" eller nåt. Svårt svårt - om man nu måste hålla på och definiera.

Men blogg då, detta tröttsamma ord. Egentligen så är det ju så enkelt som att man använder ett publiceringsverktyg - man är en slags publicist. Men publicist låter ju rätt pretantiöst ändå. Hmmm ... en publicist publicerar en ... ? Ja, en publicist publicerar i och på vad tusan som helst. Men ändå låter ju "pubbare" till och med sämre än bloggare: "Hej, jag har en pubb" - nä!

Vi får jobba på det där. Tills dess tittar vi på "
Vintage sexplotation movie posters" (via Tacky Times).

Inga kommentarer: