tisdag, augusti 23, 2005

Blandat Israel

Den 15 maj utropade Israel sin självständighet. Under de följande dagarna anföll ungefär 1 000 libanesiska, 6 000 syriska, 4 500 irakiska, 5 500 egyptiska, 6 000—9000 transjordanska soldater och ett okänt antal saudiska samt jemenitiska soldater Israel. Israels armé bestod av omkring 35 000 man, men man var helt underlägsen i fråga om tung beväpning. Exempelvis hade man 1 stridsvagn utan kanon mot 40 stridsvagnar, 5 artilleripjäser mot 140, noll stridsflygplan mot 74 och så vidare. Efter en del inledande förluster började israelerna få övertaget.

Jag sitter och läser om 1948 års arab-israeliska krig på Wikipedia. Det var jag som tjockade till den sista meningen där, för att den stod i sån absolut kontrast till det som stod innan; hur fan gick detta till egentligen?

Inte fan vet jag. Jag satt och upptäckte konstnären
Nir Hod när jag stövlade in på krigsområdet. Över huvud taget har Israel en rätt tung konstscen vad det verkar. Och på tal om tung så läser jag på Ynetnews.com om mannens olidliga tunghet:
A fat man undergoes a process of feminization: hormones in the fatty tissue turn into estrogen the female hormone. That is why obese men - such as Sumo wrestlers - have higher voices and their skin is more delicate.

Inga kommentarer: