tisdag, augusti 23, 2005

Hypnotisk överväxel

Tänk om du hade en slags hypnotisk överväxel i rösten. Du kunde koppla på den när som helst, ingen skulle höra någon skillnad, bara du själv skulle veta. När växeln var ilagd kunde ingen motstå den. Och den funkade som så att den riktade sig bara till den du ville att den skulle rikta sig till - bara den du ville hypnotisera blev det, även om du stod i en folksamling.

Det skulle fungera så att den som utsattes för rösten inte skulle veta det. Du skulle kunna säga till kassörskan på banken: "Hej, ge mig en tusenlapp är du snäll, och när jag har gått härifrån så minns du inte att jag var här. Tack så mycket." Och när du hade gått så blev det så. Naturligtvis skulle det vara synd om kassörskan som ju fick minus i kassan utan att veta varför.

Jag undrar till vilken sorts människa man skulle utvecklas om man hade den hypnotiska överväxeln, den absoluta makten. En vanlig person (som jag hoppas att åtminstone jag själv är) kanske skulle nöja sig med att gratisäta på restauranger och gå in gratis på allt möjligt. Ja, leva ett gratisliv helt enkelt.

Men tänk om en snäppet värre person (än fina människor som du och jag) hade rösten. Tänk vilket fruktansvärt utnyttjande av folk det skulle bli. Vilken livsfarlig person det skulle bli, som antagligen skulle lämna ett spår av våldtäkter och mord bakom sig.

Så tänk om gud eller en alien gav dig chansen att få denna hypnotiska överväxel i rösten. Skulle du ta emot den? Självklart! är mitt svar, men det skulle följa ett jäkla ansvar med den.

Ähum...ja, så låter det när mina tankar får löpa fritt.

Inga kommentarer: