torsdag, oktober 13, 2005

Blogosfären har krympt

Nu har jag kollat runt bland sju driljoner nya bloggar en stund. De återfinns på alla de nya ställena - som är för många numera, för att jag ska orka räkna upp dem.

När jag började blogga fanns bara
Blogger, Blog City och möjligen nåt till. I alla fall som de flesta körde med. Förresten körde de flesta med Movable Type och sånt när jag tänker efter. Alltså grejor som man inte satte upp lika enkelt som en Hotmail-adress.

Well, på den tiden såg de flesta bloggarna (sidorna menar jag, inte de som skrev dem) ungefär likadana ut - rätt strama. Nu flödar grafiken fritt - den animerade grafiken, smileygrafiken, Lunar och Playahedgrafiken.
Suburbia visar ett fint exempel på detta. Inget fel i det - folk får väl göra sina h e m s i d o r som de vill.

Men! En sak förenar dessa hemsidesbloggar, och det är att de inte har bloggrolls, inte de flesta i alla fall. Bloggrullar - länkarna till andra bloggar - det är ju dessa som bildar blogosfären. Jag tror, anser och tycker att: sedan bloggexplosionen exploderade, så har blogosfären krympt istället för vuxit.

Inga kommentarer: