tisdag, mars 07, 2006

Onda kuber

Det finns en bok av Clifford D. Simak, minns inte vad den heter, där en kub spelar en viss roll. Kuben är stor - flera meter hög vill jag minnas - och står placerad mitt ute i landskapet. Jag ska inte berätta hur boken slutar, men jag kan säga att det är förenat med livsfara att närma sig den.

Med risk för att jag har skrivit nåt i den här stilen förut (jag tenderar att upprepa mig) kan jag säga att just kuber alltid representerar något slags hot eller ondska - både i litteraturen och på film. Jag har funderat på det ibland.



"Cube" - ond låda fullt med fällor. Borgkuben - ond farkost full med Borger (eller borgare, om man vill). Och i Hellraiserfilmerna är ju en kub själva öppningsmekanismen till helvetet. Förresten känns ju till och med gubben i lådan lätt hotfull, eftersom ur den kan en fjäderdriven ond clown dyka upp.

Men så tänker jag på kuben i Kaba - ni vet, den där fyrkantiga, stora, svarta kuben som är muslimernas heliga pryl. Den är ju en god sak, för mussarna åtminstone. Kan det vara så att kubformen är en ond form bara för oss västerlänningar? Ja jag har då ingen aning, det var bara en fundering.



Kan det förresten vara så att ordet kub kommer från ordet Kaba?

Update: Vi har ju Rubiks kub också. Den är ond på det viset att jag aldrig har klarat den.

---
Andra bloggar om: , , , , ,

20 kommentarer:

daniel sa...

En kub spelar en central roll i Hellraiserfilmerna också.

Anonym sa...

daniel: Just det - jag tar med det också. tack!

Anonym sa...

Jag vill! Se borgare som onda aliens alltså. Även om den världbilden kanske är lite snäv.

Anonym sa...

magnus: http://tinyurl.com/gfybt

Anonym sa...

tt inlägg väcker nya frågor:
* Var Picasso och de andra kubisterna egentligen ondskans överstepräster?
* Kommer judarnas kabala från Kaba?
* Är det farligt att bo i Kuba

Man skulle nästan behöva ha en frågespalt att skriva till...

Anonym sa...

håkan: Kommer CubaCola i tetrapak snart?

Anonym sa...

Kuben är en av de gudomligt perfekta formerna...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Platonska_kropparna

Så ond vet jag inte, men de platonska kropparna fascinerar ökat och kommer att fortsätta göra det. Iksoedern är ju en rollspelstärning...

Magnus: jag har skrivit om Borg(arna)
http://www.peko.se/blogg/index.php/2006/01/18/borg_arna_sager_resistans_is_futile

Cliff Hanger sa...

Ja, hur är det egentligen med Kuba och kubismen?

Anonym sa...

bengt: Jag kom faktiskt aldrig in på rollspelande. Jag minns när jag första gången hörde talas om det - jag tror det var ungarna i filmen ET satt och spelade Drakar och Demoner.

el mango: Ja, och hur är det med Gotlänningarna förresten - de kastar ju kub.

Anonym sa...

sofie: Nix,ingen film på den. Det är en ganska medioker Simak-bok. En universitetslärare hamnar på en alternativ jord, tillsammans med olika människor från alternativa tidsåldrar.

Anonym sa...

Jag har lösningen till Rubiks kub: bänd isär den med en skruvmejsel eller bordskniv och sätt sen ihop färgerna i rätt ordning. (Jag har inte heller lyckats knäcka den. Någonsin.)

Anonym sa...

snigel: Antagligen det snabbaste sättet att lösa den på.

Anonym sa...

Ingen kub men jag tänker osökt på monoliterna i 2001. Och mandelkubb.

Byggnaden Kaaba i Mecka fanns innan Muhammed föddes. Ordet betyder mycket riktigt kub på arabiska och vårt ord kub kommer från ett grekiskt ord för tärning.

Men nog med historia och ordkunskap, jag avslutar med (början på) en passande dikt:

In Xanadu did Kublai Khan
a pleasure dome decree

Anonym sa...

ban~ken: Kublai - kubernas herre.

Anonym sa...

Om den gamle mongolen är kubernas härskare så är

http://us.imdb.com/name/nm0707476/

deras härskarinna.

Anonym sa...

ban~ken: Ha ha - ännu en härskare är ju:
http://us.imdb.com/name/nm0000040/

Anonym sa...

Att jag inte tänkte på det!? Jag nämnde ju hans monoliter i 2001!

Anonym sa...

ban~ken: Man kan ju inte kuba på allt.

Anonym sa...

Ungarna i ET kan näppeligen ha spelat Drakar och Demoner enär det spelet aldrig givits ut på andra språk än svenska, norska och danska.

Anonym sa...

Dewil: Då måste det ha varit nåt liknande (eller var det i poltergeist det var nåt liknande?)