fredag, april 28, 2006

Varför är det så rått?

Sura Baya Johnny varför är du så rå? sjöng Thåström för x antal år sedan, och idag ställer jag mig en fråga som liknar den: -Johnny, varför är det så rått?

Det finns inget bättre ord för det - det är rått som fan ute, grått och rått. Och jag då, stärkt av ett par dagars sol, avvecklade yllepolon i morse, och gick till jobbet i bara skjorta och kavaj (ja, jag hade ju byxor och skor på mig också).

Kylan gick in i kroppen, och nu sitter jag och huttrar. Hela dagen kommer jag att längta hem till ett hett bad, men när jag väl är hemma - ja då är jag redan uppvärmd. Det brukar ta en dag.

---
Andra bloggar om: ,

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag säger som Sandra ..-)
Började gapskratta när jag läste och liksom såg den inre bilden .. hur stegade iväg i kavaj och skjortan, men rumpan bar.

Anonym sa...

sandra: Annars hade det inte gått(!).

elisabet: Jag frös som om jag hade varit klädd så.

Anonym sa...

Visst är det rått, men det där låter inte riktigt normalt. Det är väl inte så att du bantar? Eller snusar??

(newev - ovanligt bra ordverifiering)

stationsvakt@gmail.com sa...

Både och som du vet. jag har förresten, precis som Lotten, börjat samla på mig verification-ord.

Anonym sa...

Svaret på denna fråga kan vara :
För att du är i Göteborg.

det är rått här 80% av året.

fast de 20% som är vår/sommar är underbara

Anonym sa...

här är det också sådär rått så man blir iskall på näsan. sugigt

Anonym sa...

el: Mycket underkylt regn på senvintern - göteborg gled hit.

h-sara: mMn nu har jag varit ute och power-gått en halvtimme, så nu e jag varm.

Olle sa...

"Surabaya-Johnny, warum bist du so roh?
Surabaya-Johnny, mein Gott, ich liebe dich so.
Surabaya-Johnny, warum bin ich nicht froh ?
Du hast kein Herz, Johnny, und ich liebe dich so."

Berthold Brecht: Das Lied vom Surabaya-Johnny (1929)
(aus dem Drama "Happy End)

Olle sa...

"Du wolltest nicht Liebe, Johnny
Du wolltest Geld, Johnny"

Har aldrig tänkt på det tidigare, men sången handlar ju om trafficking. * suckar över evig mänsklig ondska *

Anonym sa...

olle: jag har alltid tyckt att det låter konstigt att den sjungs av en kille.

crrly sa...

"Muletåkuletåråttågråttåkallt", som pappa brukade rabbla snabbt när han drog upp mina persienner för att få upp mig. Sugen man blev på att gå upp, inte.

Anonym sa...

crrly: Det kan du ha som mantra om du nån gång börjar meditera.