måndag, maj 01, 2006

SketchUp

Via mymarkup fick jag reda på att Google hade köpt upp ett företag som gör ett 3D-program som heter SketchUp, och nu har släppt det som ett gratisprogram för vem som helst att ladda ner. Jag har själv verkligen ingen erfarenhet av 3D. De få gånger jag har testat har det blivit pannkaka och jag har gett upp efter fem minuter.

Jag tror man måste gilla geometri och möjligen lite matte för att till fullo uppskatta tillverkning av 3D-saker, och inget av dessa ämnen har nånsin velat ta plats i min hjärna, det har alltit varit som att pressa in en fyrkant i ett hål.

Men SketchUp var faktiskt inte så svårt. Och håller man sig på (och nöjer sig med) en ganska låg nivå, så behöver det inte vara krångligt alls. Här är mitt första försök, nåt slags lager tror jag det är.


---
Andra bloggar om: ,

8 kommentarer:

jimmyroq sa...

Vad lustigt att du säger det, jag har pysslat en del med 3D-program tidigare och jag förstod ingenting av SketchUp!

Jag får ge det en ny chans kanske.

Anonym sa...

Det är det man har tutorials till, Jimmyroq ;)

Johnny, när får vi se ditt bostadsområde i Google Earth?
http://strangnet.se/blog/2006/04/27/ditt-bostadsomrade-i-google-earth/

Anonym sa...

Tycker det ser ut som en valstuga. Kanske för vaktpartiet? Eller stenpartiet? Eller helt enkelt för jaktpartiet på utrotningsjotade valar.

(trbnu)

jimmyroq sa...

Patrick - tutorials? Det är ju som att fråga om vägen! Lite stolthet har jag i kroppen :-)

Anonym sa...

just det ja, matte är som att pressa in en 1 meter i diameterkloss i ett ärtstort hål... = minst sagt bökigt

Anonym sa...

jimmyroq: Det gick ju att göra enkla grejor i allfall.

Patrick: Aldrig ... eller om jag till äventyrs skulle bli duktig på programmet - men det finns det inte tid till.

håkan: Det kanske är starthuset för det nya och billigare miljonprogrammet.

lovisa: Vi som har hål i huvvet har det jobbigt. Men din blogg ligger ju på squarespace i och för sig.

Anonym sa...

ja mitt mattehål är en krater - hm, har inte ens tänkte på att det heter squarespace eller vad det betyder... förträngning kanske?

Anonym sa...

lovisa: Rund själ i ett fyrkantigt bloggverktyg.