måndag, maj 29, 2006

Vara naken?

Häromdagen kunde man läsa här och där att det var en rätt stor procent av sveriges (unga) tjejer som gärna skulle vika ut sig i Slitz. Kom att tänka på saken när jag läste i Expressen att Lena Endre får kritik för att hon är naken på scen i "Macbeth":
En lång rad kritiker anklagar regissören Staffan Valdemar Holm för kvinnofientlighet [ ... ] och dessutom låter Lena Endre vara helt naken under slutscenen. [ ... ] Att Lady Macbeth som ensam kvinna också är ensam om att vara naken på scen under några minuter anser Endre inte ger stöd åt kritikernas åsikter: - Scenen ska visa på den största utsattheten.

Är det det alla tjejer som vill vika ut sig är ute efter - att visa på den största utsattheten? Kan man fråga sig.

Är det egentligen så speciellt, kan man också fråga sig, att Lena Endre är naken? Jag menar, vi har väl sett henne naken förut. Eller har vi det (förutom i troslösa)? Jag antog det eftersom de flesta svenska skådis/kändiskvinnor jag känner till har vikt ut sig eller varit nakna på film.

En enkel bildgoogling borde ge svar - trodde jag. Ingen naken Endre. Däremot, under mitt sökande, fick jag i alla fall svar på hennes "skintistics":

White
Has Shown Bush
Brunette
Small Breasts (Real)
Average Body Size

Och nu när jag ändå har tagit klivet över till sexbloggande/kändisstalker-wannabe kan jag lika gärna tipsa om en sida jag hittade på vägen, som berättar om: "NUDITY DONE BY SWEDISH ACTORS AND ACTRESSES".
---
Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men det framgår ju redan i artikeln att hon haft nakenscener i filmen "Trolösa"

Anonym sa...

dawnlord: Där har JAG för att jag inte läser ordentligt!

Anonym sa...

Det kanske inte är någon status i att gå på dramaten längre. I så fall måste man ju hålla kvar publiken på något sätt.

Anonym sa...

paradigm: Jo, antingen ha en naken tjej på scen, eller en Persbrandt.

Anonym sa...

Fast hon VAR inte ens naken, även om två flämtande ädre damer bakom mig i salongen tyckte att hon var tillräckligt naken när jag såg pjäsen.

Jag har förresten skrivit ett maratoninlägg om ämnet här:

http://wibjorn.webblogg.se/290506171820_macbeth_marathon.html

(kände fåfängt att jag måste puffa för det, så lång tid det tog för mig att skriva det... :) )

Anonym sa...

Wibjörn: Jag lovar att läsa.