torsdag, juni 08, 2006

Besökskurvan

Jag brukar börja med att svara på kommentarer. Sen blir det lite länkletning. Hittar jag inga kanske feedsen från flickr kan ge nån idé. Blir sittande framför en ändlös rad med bilder. Börjar tappa sugen lite. Tappar den inte, men kommer inte på nåt annat heller.

Fast jag kan ju berätta något. Något för ganska färska bloggare. Bloggare som har hållt på inte fullt ett år, och nu möter sin första bloggsommar. Här kommer det: Det går ner.

Du kanske lärde dig efter ett tag, att medelst till exempel
Statcounter kunde du kolla upp dina besökare. Vilka de var på ett ungefär, eller åtminstone varifrån de kom, och när. Men framför allt - hur många de var; du såg ditt besökarantal, och fann att det var gott.

Bad news inför sommaren, som sagt, för det går ner. Du själv vill se på fotboll och gå till stranden och dricka alkohol och allt möjligt. Du vill ha många långa dagar i solen. Du vill göra det mesta av de lediga dagarna du har. Och är vädret fint så gör du också det.

Du kanske åker till landet, om du har något. Du har alla dessa släktingar som måste besökas. Det finns varken tid för bloggande eller någon särskild lust. Men på kvällen i alla fall, på kvällen när du kommer hem, och efter en sommarmiddag och en kopp kaffe (kanske en öl rentav) sätter dig framför datorn så ...

... märker du att du ändå inte är så unik som du kanske har trott. Alla andra är precis som du. Alla har gjort allt det där som går under benämningen IRL. Och precis som du sätter de sig där framför skärmen och konstaterar att bloggosfären har gått på lågvarv - besökarantalet också.

Läxan är att redan nu ska du försöka tända av, för redan snart börjar kurvan dala. Den lägger sig på en betydligt lägre nivå. Och inte förrän kvällarna börjar mörkna så smått igen, får du din nästa fix.

---
Andra bloggar om: ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men man kan också säga att det blir lättare att se de bloggar som verkligen uppdaterar då. De drunknar inte i samma stora hav av uppdateringar. Man kan använda nyligens framsida, inte bara favoritlistan.

Anonym sa...

desireé: Faktiskt har du rätt i det.

Anonym sa...

Äsch, jag håller din kurva uppe. Jag får ingen semester i sommar:)

Anonym sa...

sandra: Äsch, man har ju vant sig med att det är så.

amishka: fast mitt eget bloggande dras också ner på. och DU börjar blogga hårt i sommar. :-)

Anonym sa...

hahaha! Nä, då hinner jag ju inte läsa era bloggar.

btw: jobbigaste word verificationet nyss: zddtpwpd

Skicka mig till psyket. Direkt.

Anonym sa...

Amishka: Och medicinen du får på psyket heter: kjwseug

Anonym sa...

anne-maj: Just det. Sena kvällar och regniga dagar är det som gäller.

Anonym sa...

Den där räknaren vill jag åxå ha, men jag begriper inte hur man gör!
Smällar man får ta när man är som jag, datanörd!

Anonym sa...

rita: Regga dig på statcounter bara, och du får en kod att klistra in i din egen kod.

Anonym sa...

Klistra in i min egen kod? Var har jag den? På kudden eller? Du snackar med en nörd vet du! *skratt*

Anonym sa...

Rita: Jag kör ju inte med blogg.se så jag vet inte, men på stället du loggar in på finns säkert nåt som heter template eller liknande. Jag är typ säker att den finns där i alla fall.

Christian sa...

Jag har större delen av mitt bloggliv levt utan både kommentarer och statistik.

Det funkar, jag lovar.

Anonym sa...

christian: Jag vet att det funkar. Så levde jag den första delen av mitt bloggliv.