torsdag, juni 22, 2006

Här börjar sommaren för mig

Min semester börjar om en stund. Jag ska vara ledig från arbetet i en månad. Det blir väl min tjugoförsta semester det här, och innan dess hade jag elva sommarlov. Och dessförinnan hade jag sex hellediga år, men dem minns jag inte mycket av.

Vad minns jag av svunna somrar? Inte mycket, inte var och en för sig. De flyter ihop i en sörja av dagar på stränder, suddig syn genom klorerat vatten i en framåtrörelse. Grumlig syn genom sjövatten. Smaken av sjövatten. Doften av tång.

Men vad jag mest minns är smaken av en tappad förhoppning, en lätt besvikelse. Var det så här sommaren skulle bli? Inte mer? Överhuvud taget ställer jag hoppet för högt, fast jag vet att jag inte borde. Hoppet om ... you name it - man hoppas olika saker i olika åldrar.

Jag är en sådan som när jag ligger där på marken och njuter av solen blir totalt deprimerad av att en molntuss snuddar solens skiva. Det spelar ingen roll om det fortfarande är varmt och skönt och att jag ändå inte ligger där för att bli brun. Jag måste jobba på det där.

Jag måste jobba på att inte deppa ihop. Jag genomskådar mig själv - det är slutet på något och början på något. Jag blir alltid deppad av det. Spelar ingen roll om det som nu är början på en lång skön vila. Det är antagligen omställningen som får mina vätskor i olag.

Fast det finns förstås riktiga skäl till att deppa lite. En sak är väl att jag inte kommer att blogga så mycket som jag brukar, men att jag inte kommer att ha en chans att hinna läsa allt det där fina och viktiga och roliga och läsvärda ni andra kommer att skriva, det känns som en deprimiss.

---
Andra bloggar om:

18 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

lustigt det enda man kan tänkra på den enda bilden som kommrer in i i huvudet när man tänkrer på svunna sommrar det är en myggjävel

okcså jag som allderig svär då måste det betydra någnonting

Anonym sa...

embryo: Bättre att bli bombad med mygg, än av en MIG.

Anonym sa...

jag lovar att bara skriva strunt, och bara jättesällan, ända tills du är tillbaka igen.

Anonym sa...

Hej - och glad midsommar på dig!! jag snodde helt fräckt ditt tips om Staffan Westeberg - och skriver lite om det i min blogg - jag kände honom väl som barn så det var kul att hitta denna länk hos dig!

Michael Vinterfröjd sa...

Hur fixar du dina filmer på din blogg? jag får inte in filmerna på in blogg.

Anonym sa...

klipp & klistra, så här skrev jag igår (känner igen känslan)
Det är alltid dagen/ dagarna före något tar slut (resan etc) som vemodet infinner sig. Så var det igår. I augusti samma känsla; kvällarna kyligare, mörkare; hösten närmar sig; vemod. Fast jag älskar hösten.

Bara man slapp hoppet mellan det ena & det andra... spelar liksom ingen roll om det är gott - gott eller tråkigt - gott, det är mellanrummet som är jobbigt... men varför haka upp mig på det nu? Trevlig semester :)!

Plastfarfar sa...

Tyvärr blir det inte något längre uppehåll från oss, men vi har glatt oss och kommer att glädja oss åt Stationsvaktens fnurror, fynd och funderingar på nätet.

Glad sommar!
(Din sökning - pjnwzv - matchade inte något dokument på Google)

Anonym sa...

anna: Inte bara strunt väl ... för jag kommer ju inte vara helt ifrån datorn.

petra: Glad midsommar! :-)

klokboken: Bredvid filmerna inne på till exempel YouTube (http://youtube.com/) finns det en kod (den undre, "embed"). Den kopierar du och klistrar in i posten (i "edit html"-läget). Sen ligger den där.

lovisa: Det började kännas bättre faktiskt redan medan jag skrev det. Trevlig semester.:-)

notetur nomen: Vad bra. Trevlig midsommar. :-)

Martin Klasch sa...

Ha't så j-a bra!

Me sa...

När jag bodde i Sverige levde jag för sommaren. Det betydde allt för det totala året. Dålig sommar – taskigt år.
Här försöker man i stället att undvika ta semester under sommaren. Det är för varmt och då är det bättre att jobba. Lite annorlunda.

josephzohn sa...

En blå och gul och immig och klar midsommar på dig ..

Anonym sa...

glad sommar johnny.

carulmare sa...

Jag har inte sökt i någon ordbok, men jag har en känsla av att jag inte skulle hitta ordet deprimiss där...

Jag tror det är en mygga som surrar runt huvudet på mig och sticker till och sedan försvinner...

Ja? :)

Anonym sa...

p-e: Du mä :-)

japaneseviking: Annorlunda, men säkert ett sundare sätt att se på saken.

Josephzohn: En likadan till dig.

el: YouTube .. höll jag på att säga. You too menade jag.

carulmare: He he, det var ett snabbpåhittat ord, jog kom inte på nåt bättre.

Elisabet. sa...

Synonymord för sommar: förhoppningar.

Så, tror jag att det är för många.
Allra helst en midsommarafton.

Hoppas att du får en skön semester, Johnny.

Anonym sa...

Elisabet: Ha en skön sommar du med. :-)

crrly sa...

Tjugoförsta semester??????? Hur gammal var du när du fick jobb egentligen? Och har du aldrig sommarjobbat?

Anonym sa...

crrly: Fyller 42 i sommar. Gick gymnasiet. Gjorde lumpen. Började jobba därefter. Det borde bli 21.