måndag, augusti 21, 2006

En annnan sorts word verification

Det här är en typisk captcha, eller en word verification - vad man nu vill kalla den. De finns ju i form av siffror också, för att inte tala om siffror och bokstäver blandat. Men en typisk Blogger-captcha ser ut så här. Förbannat jobbiga att skriva in är de.

Men tänk om det vore lättare. Tänk om man tänkte sig ett system med symboler. Till exempel tre symboler, former eller pusselbitar, av vilka endast en skulle passa in i ett tomt fält. Det skulle räcka att man drog rätt form till rätt form för att bli verifierad. Tycker jag.


---
Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Anonym sa...

jaa - det vore ju mycket roligare!! Bra idé!

mrdantefontana sa...

Lysande. Denna idé kan göra dig rik som ett troll. Maila pyra labs genast.
Men först skall du kanske patentsöka grejen.
:-)

Anonym sa...

h-sara: Roligare - och enklare.

mrdantefontana: Äsch, jag bjuder. ;-)

Anonym sa...

Hm, det där var en rätt bra idé... tror jag kanske snor den :)

Anonym sa...

mattias: Please do. :-)

John Eje Thelin sa...

Genialiskt. Jag är ärligt talat stum över vilken otroligt bra och enkelt genomförbar idé det där är. Du borde bli om inte miljonär så åtminstone halvrik på det där, om rättvisa funnes.

Anonym sa...

john: Jag skulle vara nöjd om jag bara slapp skriva in de där förbannade bokstäverna.