torsdag, september 28, 2006

Fantombilder

fantombild unabombaren fantombild palmemördaren
fantombild hagamannen fantombild örebromannen

Den sista sällen är från dagens Aftonblad. När (eller om) han grips - kommer han att se ut som på fantombilden? Kanske. Åtminstone kanske fantombilden kommer att vara en hjälp att gripa honom.

Jag erkänner, jag är en sucker för fantombilder. De sätter helt enkelt igång fantasin. Och de är säkert nyttiga också - om de är bra. Men varför använder sig inte polisen av fler såna än de gör? Jag menar,
det finns ju utmärkta verktyg. Om jag bestämde över polisen skulle den länken ligga uppblaffad på varje polismans datorskrivbord.

Att ta hjälp av allmänheten över huvud taget - varför gör inte polisen det oftare? Programmet och hemsidan
Efterlyst är säkert bra, men det är alldeles för lite. Jag tror att om några - kanske poliser och journalister och liknande - satte sig ner tillsammans med nån proffsig hemsidesmakare, så skulle en hemsida med gärningsbeskrivningar och gärningsmannabeskrivningar i form av fantombilder, kunna bli riktigt, riktigt välbesökt, och därför leda till högre uppklaring.

Det här är ett bra tips tycker jag, till ... tja, Alliansen? Polischefen? justitieministern? .... Hemsidesmakarn?

---
Andra bloggar om: ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hey! Det här har ju direkt koppling till min senaste bloggtext! Nu måste jag länka hit.
Muy bien!

(Och enligt min undersökning så skiter polisen i vittnesmål.)

Thomas O. sa...

Jag tycker du är inne på rätt spår här. By the way har du många bra idéer. Du borde ha ett jobb där man förvaltar din oerhörda kreativitet på ett bra sätt.

Anonym sa...

salt: Jag har läst din text, du Jyskstrosare.

thomas: Tackar, det var snällt sagt.

mrdantefontana sa...

Hm....

Anonym sa...

Det stod inget om hans paraboler till öron i AB, konstigt, han måste ju vara med i Guiness för fan.

Anonym sa...

mrdante: Haha - that's me!

buster: Det är med sdem han sveper in sina offer. han använder dem som som draculas mantel ungefär.

Anonym sa...

När fantombilden på Palmes mördare var ny så ringde en gammal dam efter ett par veckor och sa att hon sett mördaren i en annons "men det är ju en hel liga!" Mycket riktigt, en herrekipering i Stockholm hade låtiot en grupp män med assyriskt och arabiskt utseende posera i mörka rockar och halsdukar och satt in annonsen i DN...

Anonym sa...

Magnus: Är det sant? Fan vad knasigt.