söndag, september 24, 2006

Kod och Kanon

Fick ett mail från Hakke. Vi hade pratat om hur man ska "märka" bilder i Blogger, så att de blir sökbara. Jag visste inte.



Så går det alltså till. Problemet är att när man lägger in en bild medelst Bloggers egna bilduppladdning, så skapas en kod som är hur lång som helst; det kan bli svårt för en lekman som jag, att trycka in denna "märkning" i koden. Antagligen är det mycket lättare om man länkar bilden från nån annan hosting. Det är en nackdel med Blogger, att den funktionen inte redan finns inbyggd.

Från det ena till det andra. Vet ni vilka böcker som är de sexigaste 25? Hittade en lista inne på PCL LinkDump. Här är de:

1. Memoirs of a Woman of Pleasure, by John Cleland [Read the complete novel online]
2. Lady Chatterley’s Lover, by D.H. Lawrence [Read the complete novel online]
3. Tropic of Cancer, by Henry Miller
4. The Story of O, by Pauline Reage
5. Crash, by J.G. Ballard
6. Interview with the Vampire, by Anne Rice
7. Portnoy’s Complaint, by Philip Roth
8. The Magus, by John Fowles
9. The Wind-Up Bird Chronicle, by Haruki Murakami
10. Endless Love, by Scott Spencer
11. Lolita, by Vladimir Nabokov
12. Carrie’s Story, by Molly Weatherfield aka Pam Rosenthal
13. Fear of Flying, by Erica Jong
14. Peyton Place, by Grace Metalious
15. Story of the Eye, by Georges Bataille
16. The End of Alice, by A.M. Homes
17. Vox, by Nicholson Baker
18. Rapture, by Susan Minot
19. Singular Pleaures, by Harry Mathews
20. In The Cut, By Susanna Moore
21. Brass, by Helen Walsh
22. Candy, by Terry Southern
23. Forever, by Judy Blume
24. An American Dream, by Norman Mailer
25. The Carpetbaggers, by Harold Robbins


Jag hade faktiskt inte läst en enda, inte ens Lolita, fast det nog tillhör allmänbildningen. Undras om någon av ovanstående som skulle platsa i den litterära kanonen som det bubblades en del om före valet. Faktiskt, jag skulle nog gilla att vara en del av en grupp som satte samman en sådan.

En blogg skulle kunna ingå! En som är långlivad och som har litterära kvaliteter. Det tycker jag. Jag skulle kunna ingå; för ett tag sedan hjälpte jag en tjej på jobbet att bära några kartonger. Efteråt sade hon: "Tack Johnny. Du är kanon!".

---
Taskigt va.

(Aftonbladet)

---
Andra bloggar om: ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst både ettan och tvåan, och Fanny Hill - som ettan heter på svenska - blev genast en favorit. Men så var jag också tonåring när jag läste den.

mrdantefontana sa...

Jag äger faktiskt 9 av de här böckerna. Dock har jag endast läst 7 av dem.
Och de var, ja... stimulerande, kan man väl uttrycka det.

Anonym sa...

Tre av dom kan jag väl med berömt godkänt skriva att jag läst, men å andra sidan har jag läst ett gäng Sture Dahlströmmare och han är ju både inne i och på detta tema :-)

Anonym sa...

Min mamma jobbade ett tag på radion och gjorde bland annat radioföljetong av Lady Chatterley, med Sven Wollter som uppläsare. Den blev väldigt populär och gick i repris senast i somras (man kan läsa om den här, men inte lyssna längre tyvärr).

Jag tycker inte att Chatterley är så himla spännande men min mamma fick massor av brev fråm kvinnor som nästan dånade när de hörde Wollter läsa den!

Anonym sa...

Svårt att inte missa ditt inlägg på knuff just nu :)

mrdantefontana sa...

När Johnny å Undertecknad gaddar ihop sig kan de med några enkla trick (läs:tryck) kladda ner hela nätet med ren å skär dekandens.
:-)

mrdantefontana sa...

"övertecknad" vore kanske ett lämpligare ordval i detta fall..

Btw - Johnny, din sida är riktigt snygg för tillfället å funkar dessutom utmärkt i både IE å Eldräven.
Bar så du vet.

Anonym sa...

salt: Då bestämmer vi att den får ingå i kanonen.

mrdante: ... Men nu finns internet istället. ;-)

jos: Har faktiskt lyckats knäcka ett par av den snuskgubbens böcker jag med.

anna: Hehe - Wollter, den räven.

mickey: Oj, det hade jag faktiskt inte förutsett. Men se det som ett tips.

mrdante: Tack mr. :-)

mrdantefontana sa...

Johnny - Vadå, menar du att man kan hitta erotik på nätet - var då??
Har aldrig sett ngn.

Anonym sa...

Insamlingen av namn har ökat enormt sedan du tog skärmdumpen. Just nu: 200342 namn. Det är egentligen ganska intressant att det engagerar så många.

Annica

schmut sa...

sexigaste böckerna?
ugh...visserligen har jag bara läst 6 av dem men jag tror inte någon skulle platsa som sexiga...om det är vad som är sexigt undrar jag hur folk egentligen mår.

Anonym sa...

mrdante: Inte jag heller i och för sig, men jag har hört talas om.

Annica: Många namn blir det. :D

schmut: Som alltid är det illa ställt.

anne-maj: Tyvärr har jag inte kommit till skott med märkningen, men det kommer.