fredag, november 17, 2006

Att blogga är meningslöst

Att blogga är meningslöst - men inte mer meningslöst än det mesta vi sysslar med här i världen. När man tänker efter så är de enda meningsfulla sysslorna att:
Skaffa mat. Skaffa tak över huvudet. Skaffa någon att para sig med.

Allt annat är sekundärt. Dessa tre saker har vi gemensamt med alla andra levande varelser på jorden (fast många av dem behöver inte skaffa tak över huvudet. Fan, vissa av dem har inte ens något huvud).

Men det finns en skillnad mellan oss och de flesta andra, en förmåga vi har: Förmågan att ha tråkigt. Nästan allt vi gör är fövisso kopplat till de tre "skaffandena", men det uppstår ibland små glapp, och det är då tristessen smyger sig på.

En människa som är sysslolös kan reagera på två sätt. Antingen bryts man ner av tristessen, eller så tar man till våld. De flesta av oss vill inte brytas ner eller slå andra, så vi hittar på saker. Det spelar ingen roll vad det är.

Jag läste nyligen att någon har översatt Gilgamesheposet till klingonska. En människa som går till såna extremer för att fylla glappen i sitt liv hade antagligen utgjort en livsfara för sig själv och andra, om han inte hade satt igång med det. Jag, å min sida, nöjer mig med att blogga. Det är inte särskilt extremt, men det fyller glappen.
---
Andra bloggar om: ,
Pingat på Intressant.se

11 kommentarer:

Anonym sa...

*garvar* Läsa bloggar kanske också är meningslöst.. men det är kul! :D

Ilva sa...

make blog not war menar du?

Anonym sa...

Ha ha, du säger sanningen ingen vågar höra! Blogga på, blogga på! :-D

Anonym sa...

Ha ha ha, 'fast vissa av dom inte ens har nåt huvud' ha ha ha

Anonym sa...

vhcfan: Ungefär lika meningslöst ja. :-)

ilva: Den här bloggen heter: Make:blog

beta alfa: Jupp, jag är en sanningssägare. :-)

desireé: Jag tänkte nog på typ daggmaskar eller nåt, tror jag.

Anonym sa...

skratt, Du glömde en sak i det viktigaste nämligen *skaffa ett liv*
Jag har nog tappat mitt i det meningslösa bloggandet.

Anonym sa...

alma mater: Skaffa ett liv? Låter farligt.

Unknown sa...

Varför är det att "Skaffa mat. Skaffa tak över huvudet. Skaffa någon att para sig med." som är det enda meningsfulla? Du utgår från att mening är lika med säkrad fortplantning. Det kanske vore bättre för jorden som helhet om inte mänskligheten fanns kvar?

Anonym sa...

mrkyl: Antagligen. Men då skulle det inte finnas några som kunde läsa våra bloggar.

CV sa...

Meningslöst är ju också något som kanske borde definieras. Vad är meningsfullt?
Är tidningarnas nöjessidor meningsfulla? Är fotboll meningsfullt?
Är politik meningsfullt? och varför i så fall? Eller varför inte?
Är det inte dags snart för bloggträff, för att drygta det här med meningen eller inte.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

cv: Det är det. Men vi är för svenniga på våra ölar. Jag hörde att modebloggarna gick på cafe opera.