tisdag, november 14, 2006

Min ätt

Jag är inne på "Ätten Natt och Dag"s hemsida. Där står bland annat:
Kanske är släkten alltså ända från vikingatiden!
Det märks att man är stolt över sin gamla släkt. Vari skillnaden mellan ätt och släkt ligger är jag lite osäker på, men det är klart - ätt låter ju lite finare.

Men faktiskt, min släkt (eller ätt) stammar också från vikingatiden - och ännu längre tillbaks. Jag är son till min far, och han är son till sin. Och så vidare, och så vidare. Den dan jag får tid att släktforska på riktigt ska jag göra det.

Mitt blodsband bakåt i tiden sträcker sig faktiskt så långt tillbaks som till den första urcellen. Jag är son till en son till en son (och son till en mor också förresten) ända till början. Att jag överhuvud taget sitter och skriver detta tyder på det. Annars skulle jag inte kunna skriva det här - jag skulle inte finnas.

Jag är inte speciellt stolt över de som kom före mig, av den enkla anledningen att jag inte vet vad fan de pysslade med - utom att föröka sig innan de dog. Jag har också dragit detta strå till stacken, så nu kan jag dö i frid. Men jag väntar helst ett tag.

---
Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Säkraste sättet att släktforska är med DNA-tester. Jag kollade upp min släkt lite tills jag såg att man fifflat med kyrkböckerna. Då blev det genast lite mindre intressant.

Maria sa...

Har själv börjat släktforska i mindre och rätt få omgångar... det blir rätt invecklat efter ett tag... det kanske är enklare att låta andra sköta den saken när man själv är borta! Det blir svårt att säga varifrån man härstammar till slut... det är en massa olika ställen visar det sig! Sen blir man sur när man helt plötsligt inser att någon annan i släkten (en bit bort) suttit och gjort hela jobbet - men vägrar dela med sig! Då inser man att man kanske borde skita i det hela när man kommer från en sån snål släkt...

Anonym sa...

paradig: Haha - fan! Men då vet du åtminstone att du kommer från en fifflarsläkt. :-)'

maria: Mäh! Varför skulle man inte vilja dela med sig!?

Maria sa...

Det är tydligen en släktforskargrej det där... har man slitit hårt med sitt släktträd så ska alla andra minsann också slita hund - typ - det var vad jag fick höra... märkligt! Själv skulle jag rita släktträd och ge till alla i födelsedagspresent, namnsdagsgåva, julklapp, i påskägget och så vidare - varje år!

Anonym sa...

Ordet "ätt" är det ursprungliga skandinaviska ordet; ordet "släkt" är inlånat från tyskan en gång i tiden då vi lånade in nya ord från tyskan i stället för från engelskan.

Anonym sa...

maria: Tänk om bloggare tänkte så: de här roliga länkarna har jag slitit för att hitta. Jag håller dem hemliga nu.

Björn: Aha. Tackar. Alltid lär man sig nåt nytt.