tisdag, november 14, 2006

Tonsur

Jag har kollat lite i Nationalencyklopedin, och sen på wikipedia. Jag ville veta lite om munkarnas frisyr. Lärde mig att den kallas "Tonsur", den där kransen, och att den (fast det står inte helt klart) ska symbolisera Jesu törnekrona.



Jag själv tycks vara på väg in i munkfasen. Fast i mitt fall tänker jag mig mer att tonsuren symboliserar en lagerkrans, en sån som kröner kejserliga huvuden. Ja, jag erkänner, jag när en liten dröm om att en gång bli kejsare. I dagsläget verkar dock denna dröm hålla sig mest på drömstadiet. Men vem vet, det kan ju ändra sig.

---
Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kejsare av Portugallien!

Nej, då är det nog bättre att inte vara kejsare alls.

Anonym sa...

desirée: kejsare över universum var vad jag tänkte. Siktar jag för högt tro?

Anonym sa...

Jesus törenkrona? nej, jag har förstått det som att dom har sån frisyr för att alla munkar ska se likadana ut. de äldre tappar ju håret, och de yngre ska inte skilja sig från dem...

Anonym sa...

madelene: tja, det var nog bara en teori. Läste det på Wikipedia. Din variant låter också vettig.