torsdag, december 28, 2006

Lära

Jag har lugna dagar på jobbet. Det riggas till nyårskonserterna, och jag är väl mest behjälplig ... eller nåt. Därför kunde man ju tro att nu skulle det bloggas loss ordentligt. Icke - jag har lära hos mig både idag och i morgon.

Att vara lärare är både jobbigt och trevligt på samma gång. Det jobbiga är att jag blir så hes och tröttnar på min egen ständigt malande röst (och att jag inte kan blogga). Det trevliga är att jag får bekräftat vilken bra och pedagogisk lärare jag är.

Lärande funkar som bloggande egentligen. Man skriver den blogg man själv skulle vilja läsa, och man lär ut på det sätt man själv skulle vilja bli upplärd på. Typ.
---
Andra bloggar om: ,

12 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Du skrev en gång att du kunde få nya arbetsuppgifter på nyåret.

Är det din efterträdare du lär upp nu?

Anonym sa...

att lära ut kan vara riktigt kul om personer/erna verkligen lyssnar och interagerar med en under utbildningen.

När folk somnar är det ganska trist och man känner sig ganska obetydlig just då.

jag blir också torr i halsen att allt tjöt :)

Kléen Tröst sa...

Jag arbetade ett tag som lärare på en resursenhet för den lite knepigare sorten högstadiegrabbar och trivdes bra i yrkesrollen. Däremot tycker jag inte om den snorloska man alltid får i ansiktet i slutet av månaden i form av lönespecen. Någonting var märkligt när jag, som arbetade 50 timmar i veckan med att undervisa i SO på dagtid och arbeta med kriminella tonåringar på kvällstid, fick ut mindre än min sambo när hon var sjukskriven på heltid från att packa mjölk på Arla?

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Det hoppas jag inte. Jag ska försöka bita mig kvar där jag är.

el: Fast det är jobbigt när eleven lär sig snabbare än man tänkt sig. Det får det att verka som om man lär ut nåt alldeles för lätt.

pontus: Galet. Helt jäkla galet.

Anonym sa...

hahaha ja det kan kännas så.

och så går tiden alldeles för fort helt plötsligt och man står utan material

Anonym sa...

Jag vill lära mig något, jag märker att din brödtext är mer svartare och lättare än min. Vilken typsnitt använder du? och så hoppas jag att jag gör rätt denna gången när jag går in templates... *s*

Anonym sa...

..lättare..?? F*n Jag menare alltså "lättare att läsa."

stationsvakt@gmail.com sa...

el: Eller hur. Och jag har två dagars lärartid, då duger det inte att de lär sig på en halv dag.

anne-maj: Det är möjligt att du använder mörkgrått istället för svart. Kolla det. Jag använder mitt favorittypsnint: Trebuchet MS.

Anonym sa...

Du hade rätt!!! Tack för tipset. Nu ser jag min blogg bättre:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

anne-maj: Good! :-)

Anonym sa...

Jag håller med att det är både spännande och jobbigt att vara lärare. Men det är därför som bara de som verkligen har kallelse borde vara lärare

stationsvakt@gmail.com sa...

Katarina: Då skulle det bergis bli lärarbrist.