söndag, januari 07, 2007

Fejkbilderna - fortfarande väldigt fejkade

I slutet på september 2006 rasade kändisarna över att de hade fått sina huvuden satta på nakna kroppar. Det var i Expressen då. Jag skrev om det i samma veva. Nu är det dags för rasande över exakt samma sak igen, denna gång i Aftonbladet.

Aftonbladets Karolina Fjellborg, som är en av dem som har råkat ut för denna manipulering, tycker det är tragiskt:
Det är mest tragiskt att det finns nissar där ute som inte har något bättre för sig än att sitta hemma vid datorn och klistra ihop nakenbilder på tjejer som de inte har en chans att få se utan kläder i verkliga livet. -Jag menar – vad är oddsen att de där pajsarna ska få till det med något annat än Canal plus och högerhanden när kvällen kommer?

Tja, det är möjligt att det är tragiskt. Men det riktigt tragiska, tycker jag, är reaktionen hos dem som ser på bilderna och tappar hakan. Karolina Fjellborg beskriver sin mammas reaktion:
Men när jag såg hennes haka falla och hörde det ofrivilliga vibratot på rösten när hon stressat frågade ”MEN VAD är det här, Karolina?”

Det stod också att reaktionen bara varade en kort stund. Men denna lilla stund ska inte behövas. Det behövs grundläggande utbildning hos befolkningen, tydligen. Ämnet media borde ingå som en naturlig del i skolundervisningen, det är dags för det.

Människor behöver få lära sig att bilder faktiskt ljuger - precis som reklam. Så har det varit sedan kameran uppfanns. Vi måste lära oss att inte bara ta in det vi ser. Den första reaktionen inför en bild ska inte vara ett haktappande, utan ett ett kallt, kritiskt betraktande - ett bedömande; stämmer detta?

Så gör vi ju med skriven text. Om jag kliver upp ur sängen en morgon, slår på datorn och går in på Aftonbladet och läser: "Idag brann hela Skogås upp, och alla är döda", då skulle jag inte tappa hakan och tro att jag är död. Jag skulle förstå att det var ett manipulerande av sanningen.

Tydligen är det inte så med folk. Vissa köper texterna de läser, och bilderna de ser - helt okritiskt. Därför behöver de utbildas. En grundläggande kurs i Photoshop i skolan skulle verkligen inte skada. Man ska inte behöva tappa hakan. Särskilt inte i det här fallet, för bilderna är fortfarande väldigt fejkade (tappa inte hakan här).

Här är den långa tråden på Flashback.
---
Andra bloggar om:

5 kommentarer:

rigg sa...

"Google gör mig smart - Adobe Photoshop gör mig vacker"

Anonym sa...

Visserligen blir det inte så mycket nakenbilder, men jag känner mej ändå utpekad som "tragisk nisse som inte har nåt bättre för sig än att manipulera bilder".

Snälla, säg att tiden vi lägger ner på att leka med photoshop inte gör oss tragiska! ... och att vi visst kanske kan få se en naken människa i verkligheten nån gång innan vi dör.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: MS Paint gör mig pixlig.

Salt: I värsta fall får man väl gå på badhus och kolla. :-)

Anonym sa...

Karro Fjellborgs mor är väl runt 55-60, och mindre van än en 20-åring vid tanken att media bluffar med bilder och intervjuer. Men många 20-25-åringar glider också in i en attityd "det måste vara sant för det stod ju i en hederlig tidning". Allt dramaturgiskt ståhej kring Elitlistan, Lars Danielsson och valkampanjen förra året gav ju hundra belägg för att många inte räknar med att tidningar kan retuschera verkligheten - inte förrän de själva finns med i en nyhet och tänker "va fan..."

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Precis. Men en gedigen mediaundervisning skulle lägga alla på en rimlig nivå i kritiskt tänkande.