onsdag, februari 07, 2007

Hiphop-byxor

Jag har läst att ursprunget till det där hiphoppiga modet att låta brallorna hänga så långt ner att arslet (eller kalsingarna, i bästa fall) syns, härstammar från fängelsekläder. Att fångar inte får ha bälte (av flera uppenbara skäl), och att deras byxor därför hänger på halv stång. Att hiphoppare som ville vara lite coola och dangerous började efterlikna den stilen just för att de ville ge sken av att vara exfångar, typ.

Ja, sen spred sig detta naturligtvis till alla svenne banan därute. Vi kan se det varje dag runt omkring oss, även om jag har på känn att det har minskat de senaste åren. Åtminstone hoppas jag det.

Kom att fundera över detta när jag läste en sak i SvD: "Byxhäng förbjuds på dansk skola". En sak är konstigt med det förbudet, och det är att: "Det sänder en dålig signal, säger skolans vicerektor". Vaddå fel signal? Det är ju fult för helvete. Det borde vara skäl nog. Och vad skulle det signalera - att skolungarna är gangsters?

För min del tycker jag att det sänder ut en annan signal: Att de är Mumin-fans. Att de försöker se ut som ...
---
Andra bloggar om: , ,

10 kommentarer:

kazarnowicz sa...

jag kan hålla med om att det går lite väl långt när man tappar byxorna (som jag såg en kille göra i tunnelbanan för inte så länge sen). men den här trenden har ju inspiererat modeskaparan till jeans med låga midjor, vilket å andra sidan är skitsnyggt.

stationsvakt@gmail.com sa...

micke: Sorry, jag håller inte med. Högt skurna byxor är snyggast.

Anonym sa...

Gillar också lågt skurna jeans men den här "rörmokartrenden" ger jag inte mycket för.
Såg en kille för ett par dar sen som just tappade brallorna pga det här sk modet. :O

stationsvakt@gmail.com sa...

vhcfan: Haha! Rolig syn.

Anonym sa...

Håhåjaja... Tro det eller ej, men en sådan där mundering hade min ena dotter(16 år) när hon gick till skolan i morse... Hon frågade mig vad jag tyckte. Jag uttryckte min åsikt, men med envishet kom hon långt... Nää, jag giller inte heller lågt skurna jeans. Det går väl an på en supersmal typ, men på de lönnfeta(hehe) ser det enbart idiotiskt ut...
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Jag tycker det ser knasigt ut på alla. Nä, högt skurna 80-talsbyxor - kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Anonym sa...

jag kör hög midja men som fastnar på höften alltså häng pösiga ben (har två favvojeans) jympadojor skönt att bära
mkt skönt
jag är smal nog supersmal molly
gillar stora byxor nertill men som har schysst skärning upptill Skräddat med häng är modellen Johnny!

lovisa.squarespace.com

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Du måste tvinga byxorna över höften. Snyggast så.

Anonym sa...

jag behöver inte tvinga dem de sitter som smäck över höften

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Då ska jag inte tjata.