lördag, februari 17, 2007

På jakt efter glasögon

Jag behöver verkligen nya glasögon. De jag har nu är lite av ett nödköp som har blivit permanent under de senaste två åren. Eftersom jag vill se ut som Marie Lindberg har jag tänkt mig en tjockbågad sort den här gången. Så jag knallade iväg till bussen mot Farsta. Skulle kolla sorter. Skulle kolla prisbild.

Töar lite, verkar det. Kallt i luften, men inte minusgraderkallt. Ordet minusgraderkallt är ett konstigt, långt ord. Det skulle behöva ett bindesstreck: minusgrader-kallt. Eller jag vet inte - kanske en särskrivning vore modellen: minusgrader kallt. Inget vidare va? Särskrivningar dyker upp lite här och där, och oftast beror de nog på att den som skriver ordet tycker det ser konstigt ut annars. Som på busshållplatsen. Fast jag vet inte.

Jag kom till Farsta så småningom. På vägen genom centrumet passerade jag en Dressmanbutik, tillfälligt placerad i nån slags vrå. 70% avdrag på allt var det. Jag snackade lite med snubben som jobbade där, och ha sa att det är saker som inte säljer längre, saker från 2005. Jag tyckte detta lät som något för mig, så jag köpte en (inte jättesnygg) höst/vårjacka och en röd polotröja.



Därborta hittade jag optikern. Blic har inte särskilt många sorter att välja på, men prisbilden är okej, tycker jag. Jag fastnade för ett par. Jag satte de på näsan, plockade fram kameran och knäppte ett foto. Jag tänkte att ungarna kunde ha en åsikt, och de som läser min blogg. Åtminstone jag gillade dem.


---
Andra bloggar om:
---

Update: Så här tycker folk:

mrdantefontana said...
Japp. De är helt rätt.

Översättarhelena said...
Jag tycker de till vänster är snyggast!

Mickey J Barczyk said...
Du med ditt ansikte och karismatiska frisyr ska inte ha svarta bågar utan ljusa och tunna.

Anna said...
Nej! Fall inte för emo-looken som Fredrik Lindström! Kom över till den ljusa sidan igen!

Johanna said...
Jag tycker att dom är jättesnygga på dig!

Anne-Maj said...
Du kan få min gamla stålbågar i svart.

P-E Fronning said...
Klart mycket snyggare än Dantes!

lovisa said...
såna ska du absolut ha! jag gör vågen

Plastfarfar said...
Svarta bågar är såå 2005. Välj tunna tidlösa i ställe t....och du. Le lite nån gång i kameran, va?

Jontas said...
Me like. Me want.

Tomas - Tveksam.

Paola - Tveksam.

Dottern - Snygga!

Äldste sonen - Fula. Ser ut som nån som är för gammal för att recensera tv-spel i tv, men ändå gör det.

Yngste sonen - Fula. Du ser ut som en bloggare!

Fem stycken positiva svar. Fem stycken negativa svar. Fem stycken osäkra. Nu är jag ju inte ett dugg klokare.

21 kommentarer:

mrdantefontana sa...

Japp. De är helt rätt.

Översättarhelena sa...

Men är det verkligen samma bågar på båda bilderna? Jag tycker de till vänster är snyggast!

Anonym sa...

Du med ditt ansikte och karismatiska frisyr ska inte ha svarta bågar utan ljusa och tunna.

Anonym sa...

Nej! Fall inte för emo-looken som Fredrik Lindström! Kom över till den ljusa sidan igen!

Anonym sa...

Jag tycker att dom är jättesnygga på dig!

Anonym sa...

Du kan få min gamla stålbågar i svart. Men styrkan är det fel på.

Martin Klasch sa...

Klart mycket snyggare än Dantes!

Anonym sa...

såna ska du absolut ha! jag gör vågen

Anonym sa...

Svarta bågar är såå 2005. Välj tunna tidlösa i stället.

...och du. Le lite nån gång i kameran, va?

Anonym sa...

Me like. Me want.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrdante: Taget.
ö-helena: Samma.
mickey: Såna jag har alltså.
anna: Jag är redan där ju, och det ser inget vidare ut.
johanna: Tack.
anne-maj: Jag har de ju för syns skull.
p-e: Bra. Annars är ju de rätt snygga.
lovisa: Tack.
pf: leende avslöjar rinnande snus.
jontas: bra.

Anonym sa...

jag gör vågen igen nu väger det över

Coola Morsan sa...

Man blir liksom aldrig riktigt klokare.

Jag tycker hela den där glasögonormsvärlden verkar lite gammaldags. Kan man inte byta skal bara, och ha några olika? Partybågar, jobbågar, se-intelligent-ut-bågar..

blick-click nånting.

Anonym sa...

Hörde nyss på BBC:s fantastiska "Top Gear". Motorentusaiasten Jeremy Clarkson sveper förbi i en Ferraui och utropar:
"This car has the aerodynamic properties of Elton John wearing spectacles!"

;D

schmut sa...

snygga. du ser ut som en webbis/reklamare.

kazarnowicz sa...

Johnny: är det verkligen samma bågar? Jag tycker, likt Helena, att de ser olika ut. De är snyggare till vänster än till höger :-)

De är okej, men jag tror mer på tunna bågar på dig.

Anonym sa...

Bwahaha... lyssna på dina barn! Det är ju de som måste se dig varje dag.

rättegångsbloggen sa...

Svarta bågar är gångbart till nästan allting. Jag röstar för svarta bågar. Dessutom såg du klart snygg ut i svarta bågar.

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Tack. ;-) Men det räknas inte.

cm: Kanske nåt mer star trek?

magnus: Aerodynamiken tar jag inte med i beräkningen. Den borde vara försumbar.

schmut: Brrrr ....

micke: Men såna har jag redan! Jag vill förnya mig.

mickey: Å andra sidan, förutom dottern, har de inte gjort sig kända för god smak själva.

rätte: Tack. Fast de vr fktiskt inte helt svarta, även om de blev det på bilden - snarare mörkbruna.

Martin Klasch sa...

Kul kommentar av äldste sonen! Han verkar smart - var har han fått det ifrån? Vänta! du behöver inte svara.

Word verification: mummy

stationsvakt@gmail.com sa...

P-E: Jo, jag svarar. han stör sig alltid så hårt på såna recensenter. Han tycker de ser smart ut - men är helt okunniga.