måndag, februari 12, 2007

Pengabloggande

en här veckan får jag antagligen reda på om jag får jobba kvar där jag jobbar. Det är upphandling. Allt sker ovanför mitt huvud, och jag kan bara snällt titta på, och be en stilla bön om att jag får stanna.

et är inte på många jobb som en outbildad figur som jag kan blogga. Jobbar man på kontor, då funkar det. Jobbar man hemma, då funkar det. Står man och vaktar en container i en hamn, eller nåt sånt, då funkar det inte. Bloggandet är viktigt, därför vill jag vara kvar. Och så trivs jag - bättre än jag har gjort någon annanstans.

änk om man fick betalt för att blogga. En del får det. De bloggar oftast på någon annans uppdrag, och då inom ett visst område - ett som tangerar uppdragsgivarens. Finns det någon bloggar-för-sitt-eget-höga-nöjes-skull-bloggare som får betalt? Troligen inte. Jag kan inte tänka mig varför en sån skulle få betalt. Av vem, liksom?

ag kollade upp en dag förra veckan, fredagen. Om någon hade betalt mig en krona för varje ord jag skrev i bloggen den dagen, då hade jag tjänat 956 spänn. Det hade varit en ganska nätt och lättförtjänt förtjänst.

m jag vore stenrik - en sån som inte vet var han ska göra av sina pengar - då skulle jag hålla mig med en egen bloggare. Det skulle vara som när medeltida kungar höll sig med narrar. Han (eller hon) skulle få skriva tusen ord om dagen, och få tusen kronor för dem. Men minst en post om dagen skulle ägnas åt att förhärliga mig - annars blev det avdrag på lönen.
---
Andra bloggar om: ,

12 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

ah ahnfanger

mrdantefontana sa...

Om jag var stenrik så skulle jag också hålla mig med egen personlig bloggare. Det skulle vara du. En halv mille om året. Hade det räckt?

Förresten så har jag själv ett sånt därnt jobb där man inte kan/får blogga. Jag pantsätter min fritid istället. Det går bra eftersom jag är singel och barnlös och och ändå inte orkar göra ngt annat efter jobbet. Just idag är jag dock hemma och är sjuk. En sk "bonusbloggardag"... Då passar jag på att slänga in lite kommentarer här och där.

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Japp, och spänningen man hinner känna mellan anfangen och själva texten, är en så kallad cliffhanger.

mrdantefontana: Må du bli stenrik i så fall. kan du inte prostituera dig - för min skull?

Plastfarfar sa...

Vi håller tummarna för dig, Johnny

Anonym sa...

Håller tummarna. En PS. I blogghandboken "Alla kan blogga" är du nämnd som en av mina favoritbloggare.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: tack. jag är lite nervis de här dagarna.

anne-maj: tack :-) jag skulle ha gått på bokpremiären, men jag var tvungen att jobba.

Anonym sa...

jag tar jobbet :)

förresten håller jag också tummarna - inte någon vill ju vara utan dig på dagarna!!! Ska jag ringa och säga åt någon?

Anonym sa...

Jag håller tummarna, Johnny. Inte bara för att det inte är så kul att behöva börja leta efter nytt jobb när man inte vill lämna det gamla utan också av rent egoistiska skäl; det är kul att läsa Stationsvakt!

Lycka till!!

Anonym sa...

Håller förstås med de andra - även mina tummar är därför hållna (det blir lite småkrångligt att skriva). Ja, de däringa blågg-mecenaterna, lyser med sin frånvaro. Annat var det på Medicis tid. De hade massor enl obekr uppg.
mvh P-E F

stationsvakt@gmail.com sa...

h-sara: Ja, om ändå måste ta mitt jobb så kan det lika gärna vara du. Så det blir nåt bloggande av.

mats: Jo. hur .. äsch, jag går in till dig och kommenterar.

P-E-F: Bloggg-mecenaterna är ett utdött släkte, innan de ens har fötts.

Anonym sa...

Du har ju rätt många besökare så det borde väl kunna ge en del annonsintäkter. Och om du bloggar på heltid så skulle du kunna höja kvalitén ytterligare och få än mer besökare. Du kanske borde räkna lite på det där.

stationsvakt@gmail.com sa...

paradigm: Hehe - mina googleannonser ger typ hundra dollar på tre månader i nuläget. Det går inte att leva på. .-)