måndag, februari 05, 2007

Shape-urklipp i Photoshop

Jag fick en mailfråga om hur det går till att göra urklipp, som i den här posten. Det är inte svårt alls - om man har Photoshop, det vill säga. Det går säkert att göra med MS Paint också, men skulle nog vara fruktansvärt tidskrävande.

Jag börjar med att öppna ett nytt fönster. Sedan ritar jag något med lassoverktyget, vad som helst. När jag är klar högertrycker jag med pekaren på figuren, och väljer "Make Work path" (heter säkert nåt liknande på svenska).



Banan skapas. Sedan tar jag pilsymbolen och trycker på banan, och väljer "Define Costum Shape".



Nu får du namnge Shapen(Formen).



Gå sedan in på till exempel Aftonbladet, och tryck på print screen-knappen. Nu ligger den i datorns urklipp. Gå tillbaks till Photoshop och öppna upp ett nytt fönster. Tryck sedan på "Paste/Klistra in".



Därefter väljer du Shape-verktyget (den under textverktyget). Därinne finns fyrkantstformer och annat. Den understa är Costum Shape. Det är den du ska använda. Upptill i programmet finns det några alternativ, du ska ha mellanalternativet:



Tja, sen drar du bara formen över skärmdumpen. Då skapas en bana som ser ut som formen du gjorde. Markera den och välj "Make Selection" (eller vad det nu heter på svenska), och kopiera. Öppna upp ett nytt fönster och klistra in din figur.



Vill du vara lite flashig, som jag ville vara med min gubbe, går du in på "Layer - Layer Style" och slänger på en "Drop Shadow". Klart.

Jag är väl inte världens bästa på att förklara, men jag har gjort så gott jag har kunnat. Dessutom är det inte helt omöjligt att jag jobbar bakvänt. Vill man hitta en bättre lärare får man besöka bloggen Moderskeppet.
---
Andra bloggar om:

4 kommentarer:

rigg sa...

Johnny, förträfflig anvisning... går att följa rätt igenom även med svensk photoshop! "Make Work Path" hheter inte överraskande "Skapa arbetsbana" på svenska---

Alltid lär man sig nå't nytt!

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Såhär kan du också göra, förresten: Rita något riktigt snyggt och "selecta" det. Jag menar, istället för att rita med markeringsverktyget.

rigg sa...

alla sätt är bra utom dom dåliga ;)
här är 2 bra sätt!

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Fast det går säkert att göra det ännu lättare. man kan skapa ett sånt där ... vad heter det nu? Sånt som gör hela grejen automatiskt, efter att man en gång har "spelat in det".