onsdag, mars 21, 2007

Bloggbok

Karolina Lassbo , Svartblogg, Hemliga Pappan, Tjuvlyssnat, Bodil Malmsten och säkert fler än jag kommer på just nu - vad har de gemensamt? Jo, de har gjort, eller är på väg att göra sina bloggar till böcker.

Det skulle jag också kunna göra, för det finns förvisso en hel del text att ta av. I och för sig skulle jag få vara min egen förläggare, och datorns inbyggda språkpolis skulle nog få spel både en och två gånger. Men det skulle gå.

Men varför? Varför vill man göra bok av ........................ Nä, nu tänker jag efter. Mitt resonemang håller inte riktigt. Det är klart att vissa bloggar skulle lämpa sig i tryck. Bara inte just min.

För mig är bloggposter färskvara. Det jag skrev för en vecka sedan har jag redan glömt. Det är ju det som är styrkan i bloggandet - att få ur sig något. Det skulle kännas fel att då stoppa in det någonstans igen. Lite som att spy och sen äta spyan.
---
Andra bloggar om: ,
---

20 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har vid flera tillfällen fått förfrågan om jag inte kan omvandla min blogg till en bok, men jag vet inte. Så mycket skulle få omarbetas och refuseras. I såfall hade någon annan fått göra jobbet, för jag tycker jag redan gjort mitt jobb. Dessutom skulle tiden det tar hindre mig från att producera nytt material.

Anonym sa...

Det är en hel del internationella hantverksbloggare (crafts) som har gett ut böcker. Men jag tror mer det handlar om att den som är känd för något kan få köpare till en bok, inte att bloggen blir en bok rakt av.

stationsvakt@gmail.com sa...

jontas: Jag tror att det är en ljudbok du ska göra.

desiree: Visst. Det är därför man skulle få vara sin egen förläggare. :-)

Anonym sa...

Vilken tur att du inte hittade det inlägget där jag sjunger en snapsvisa.

Anonym sa...

Några kronor i inkomst hade suttit fint annars.

stationsvakt@gmail.com sa...

jontas: Well, du undrade ju om någon läser dina gamla dagboksposter. Nu har en gjort det lite i alla fall.

desiree: Köper nån? Mja .. jag skulle i och för sig kunna tänka mig att äga Eldkvarnboken.

Vanja sa...

Jättespännande projekt tycker jag! Du skulle dessutom kunna vara först med att ge ut en bloggbok i blindskrift.

Jag hade för övrigt en besynnerlig dröm inatt. Du var med i drömmen och var bara dryga metern lång. Jag såg ner på dig... vad betyder detta??? :/

Lotten Bergman sa...

Vanjas dröm kommer av ditt prat om att gå ner i vikt. Krymper man till en meter har man sannolikt gjort just det.

Anonym sa...

Jag tror det kommer bli vanligare...lulu har ju till och med ett pris för bästa blok...

Anonym sa...

Jag tror din blogg skulle bli jätteintressant som blogg. Som ett avtryck i tiden, typ.

Nästan ingen har varit så aktiv bloggare under så lång tid. Du skulle fylla upp en 400 sidors bok lätt, och det med intressant innehåll.

Problematiken ligger istället i alla länkningar...

Coola Morsan sa...

Jag skulle nog kunna tänka mig att det kunde hämma skrivandet om man visste att det hela skulle tryckas, och sen ligga i förnedringshögarna sen som något passerat och utgånget.

Mycket av fördelarna med bloggen går förlorat, som nämdes, t ex länkningarna, medialänkar, kommentarsfunktionen.

Men jag förstår att det måste kännas hedrande och lockande om man får ett förslag. Blogg på bok är nog mest tänkt för folk som inte läser bloggar, men ändå vill ha nåt modernt på nattygsbordet.

stationsvakt@gmail.com sa...

vanja: Haha - att jag är en underdog.

lotten: Jag kanske hade fått benen avhuggna. Fast då går man förstås också ner i vikt.

bengt: Jag tror också att det blir vanligare. Men, som du skriver, din blogg och min passar inte.

agaton: Tack. Länkarna - halva sidorna skulle vara fotnoter.

cm: Precis så är det nog.

Magnus Carlbring sa...

ibland är man i kökcet okcså kokcrar kankse sylt

ibland sittrer man på ballekongngen okcså kokcrar ihop någnonting annat

det säjer jag nu

yo

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Huvudsaken att det kokta fläsket blir stekt.

Magnus Carlbring sa...

blogg: kokct fläskc

bok: stekct fläskc

bloggbok: kokct stekct fläskc

men

när man har skrivrit sin bloggbok så kan man göran en bloggbokblogg av den

okcså sednan kan man göran en bloggbokbloggbok av den

okcså sednan kan man göran en bloggbokbloggbokblogg av den

okcså sen kan man göran bloggbokbloggbokbloggbok av den

okcså nej sednan kan man inte göran mer av en rednan använd íde

det säjer jag nu yo

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Jo man kan göra en utvecklingsblogg om allt det där (och en bok på den sen).

Magnus Carlbring sa...

en blok

en bog

nej en bog är någnonting annat som man är på till sjöss

en blok

jag tänkrer hela tiden på kramer som skulle göran en coffeetablebook som var ett coffeetable okcså en bok med ben som man kundre fälla ut jag vet inte varför

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Bra idé. Men små infällda ben i pärmarna.

Magnus Carlbring sa...

fast det är kramers íde okcså snor man den får man väl veta vad man hetrer det säjer jag nu yo

men man kan ju röra ihop andera sakrer som inte har med varjeandra att göran okcså göran en bok av det

till exsempel en rörmokcarebok kan man röra ihop okcså göran den som ett rör

men den blir svårläst kankse: tittra in så ser du hur det går

fast det är mångnga bökcrer som är svårlästa det säjer jag nu

ellrer att man lindrar boken runt röret som en långng rulle

fast det känns okcså lite som om någnon rednan har kommit på det det säjer jag nu

yo

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Om man lindar en remsa text över rullen kan man ju skriva i kod. Hemliga bloggboken.