fredag, mars 09, 2007

Judaskyssen

Har ni tänkt på att Jesus alltid ser så grinig och avvisande ut när Judas försöker ge honom en puss? Jag kom att tänka på det när jag läste en essä om Judas i DN. I Wikipedia kan man läsa att en "Judaskyss" har blivit synonymt med svek, så det kan ju vara därför han surar.

Men jag har en annan teori. Jesus var ju en man med många sidor och talanger. Många goda, förvisso, men ett par dåliga också. En sak han var dålig på, var att läsa av vilka kompisar som var lämpliga för honom. En annan sak var att han var överkänslig för ord-associationer.

Judas hette ju Iskariot i efternamn. Jesus associerade (helt rätt) riot till upplopp och tumult. Och första delen av Judas efternamn - Iska - det är ju förkortningen av International Sport Karate Association. Karate och Upplopp - inte undra på att Jesus blev avogt inställd till kyssen. Han fick riktigt taskiga vibbar, helt enkelt.

Jag samlade på mig några Judaskyssar ute på nätet, och stoppade dem i ett album:

Judaskyssen

---
Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en trovärdig förklaring!

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Tack. Jag ser mig gärna som en skolad lekman.

Anonym sa...

Du är verkligen imbecill. Det är förryckande att se hur du behandlar den händelsen. Skamligt!

Unknown sa...

"Det är förryckande!" Åh, det ska jag börja säga!

Anonym sa...

Är du säker på att det var Jesus som var överkänslig?

stationsvakt@gmail.com sa...

ano/salt: Åh, härligt att höra det ordet. Det låter så skönt tyskt.

paradigm: Det kanske var arvs-överkänsligheten.

Anonym sa...

I fornkyrkan och senare i den katolska kyrkan tillämpades vid nattvard den s k pax-kyssen, som en fridshälsning församlingsmedlemmarna emellan. Det är en sådan kyss Judas ger Jesus.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: tack. Alltid lär man sig något nytt.