fredag, mars 30, 2007

Kanske "Hem"-länk?

På bloggar är det snudd på en självklarhet, eller åtminstone är det jättevanligt, att bloggens titel/logo är knappen som leder hem.

För mig är det självklart att när jag är på en permanentlänk, en post, och vill se hela bloggen, så trycker jag på titeln/logon. Men är det självklart för alla? Jag vill minnas att jag, när jag höll på att upptäcka bloggar för länge sedan, inte höll det för självklart - det lärde jag mig allteftersom.

Och när jag har suttit bredvid folk som har surfat och jag har visat in dem på nån kul post på nån blogg, så har de inte verkat veta var de skulle ta vägen sen (alternativt blivit så avskräckta att de inte ville gå djupare).

Jag har tänkt på det där. Jag har funderat över om en "Hem"-länk inte vore på sin plats ändå. Särskilt nu i dessa Twingly-tider, när det kommer många människor "utifrån".
---
Andra bloggar om:
---
Tapefailure - vad är det för en grej egentligen?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, jag lydde ditt råd. Det är svårt att veta vad som är användarvänligt om man är nätvan.

stationsvakt@gmail.com sa...

jontas: Funderar på att lyda mitt råd själv.

Anonym sa...

Jag som gammal näträv och även gjort ett gäng hemsidor sen nittiotalet tycker att man definitivt ska ha en länk på Logon/titeln som leder hem, och det är inte dumt med en extra hemlänk till.

stationsvakt@gmail.com sa...

stojg: ja. både och är nog smartast. Jag funderar på att sätta en liten muspekarhand på min.

rigg sa...

Du är klok du Jihhny! Jag har sett att de dagar jag har extra många besökare (tack Twingly) så är det procentuellt sett färre som går vidare "hem" till huvudsidan än dagar då det är större andelar "vana" bloggbesökare... Sitter och snickrar (i slow-motion) på en header till bloggen, det kanske vore på sin plats att göra en "hem-knapp" där? (Och en länk i marginalen)

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Jag ska nog också snickra i helgen, om jag kommer ihåg.