onsdag, juni 20, 2007

Jobba inte med intresset

Bland de barnporr-hållapåare som infångades nu senast fanns en lärare. Jag har tänkt på att pedofiler väldigt ofta verkar jobba med barn. Inte så konstigt kanske, eftersom det ultimata nog är att jobba med det man gillar. Eller är det så? Nä.

Psykopatiska mördartyper borde ju passa som militärer, men gör det nog inte. Precis som i pedofilfallet passar det inte att man gillar sitt jobb för mycket. Kroniska vegetarianer borde inte vara grönsaksodlare heller, eftersom de skulle äta upp skörden. Det funkar inte.

Min privata teori är att människor som jobbar med sitt stora intresse inte alls passar lika bra på sitt jobb som någon som är mindre intresserad. Jag tror man måste ha lite distans. Till exempel så är riktiga kod-nördar usla på att lära ut enkel html till en lekman som jag, åtminstone är det min erfarenhet.

Undras förresten om ett bra straff för en barnporrare skulle vara att jobba med gamlingar. Tänk om den här senaste nu, läraren, fick en fotboja på sig, och tvingades till dygnet runt-tjänst på ett ålderdomshem - han kanske skulle bli botad.

Jag kom just på ett annat exempel. Är det lämpligt att uniformsfetischister är poliser?
---
Andra bloggar om:

6 kommentarer:

stella sweden sa...

Tror du har satt pricken över i här!

Mitt nuvarande jobb är ett som inte helt överensstämmer med mina egentliga intressen.
Det är inget jobb jag skull ha sökt överhuvudtaget.
Men jag blev tillfrågad och jag tänkte ah, vad fan, jag testar. Och vet du, det funkar såååå bra!
Jag stortrivs! Samt har kvar distansen!

Pedofiler tycker jag ska medicinkastreras!

stationsvakt@gmail.com sa...

StallaP: "Pedofiler tycker jag ska medicinkastreras!"
Vad taskiga de är som tycker så. ;-)

Anonym sa...

Att "kod-nördar" inte är bra på att lära ut måste väl ändå bero på att de inte är lärare? Eller?

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Jo. Jag ville bara hitta ett exempel. Kanske blev ett dåligt.

Anonym sa...

En annan cool detalj är att huvudmännen i nätverket kallade sig respektive först "God" (i Tennessee) och sedan, efter att denne gripits, "Son of God". Bäva månde bibelbältet!

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Efter nästa namnbyte blir det: "kristi brud".