fredag, juli 20, 2007

Ett sista hedrande

En polis dör under sitt tjänsteutövande. Flaggan sänks till halv stång på polishusets tak, och en begravning äger rum. Där står kollegorna och tar ett sista farväl. Så är det i amerikanska filmer, och så är det i Sverige.

Men jag undrar: Är det så inom andra yrkesgrupper? Om en sopgubbe får en sopsäck över sig, och kvävs av bananskal och gamla blöjor - får han en hedersbegravning av kommunen då? Blir han sänkt i vigd jord, flankerad av sopgubbar i nytvättade ceremoniella sopåkarkläder?

Tro inte att jag klagar på polisen. Jag tycker absolut att de gör rätt i att hedra sina fallna kamrater. Jag tycker att fler yrkesgrupper borde göra så, men jag tror inte att det är så. Jag tror inte att Stockholms kommun, till exempel, flaggar på halv stång när den entrepenadinhyrda städerskan halkar på en såpad stentrappa, och faller död ned på våning två, med krossad skalle. Inte firman hon jobbar på heller. Men det borde vara så.
---
Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

Susanne sa...

Faktiskt är det så i min kommun. Vid vårt stadshus hissas flaggan på halv stång när någon kommunalanställd begravs, dvs. även när en städerska/städare avlider, och det även om h*n inte avlidit p.g.a. sin yrkesutövning.

Stockholm har väl för många anställda.

stationsvakt@gmail.com sa...

Susanne: Vad bra. Det k a n ju förresten vara så här med, bara att jag inte känner till det.

Anonym sa...

Jag har jobbat med G4S ute på Arlanda. (Flygplatssäkerhet och bevakning.) När en medarbetare hade avlidit i hemmet, så tystade man ner det för att hans arbetskamrater i säkerhetskontrollen inte skulle jobba sämre. Hans grupp fick inte informeras, teamleadern skulle hålla tyst. Det kunde ju leda till allehanda störningar i driften...

Ingen av de högre cheferna närvarade på hans begravning, och att skicka en krans var en svår fråga för chefen... hon var tvungen att kolla med företagets policy först.

G4S/gamla Falck Security: fuck you. "Tack" för alla år av ruttet ledarskap och kränkningar av anställda. Fan ta er.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Det där lät ju sugigt om fan. Jag jobbar på Svensk Bevakningstjänst, och än så länge är jag nöjd - fast vad som händer när jag dör återstår väl att se.

Nihonshu sa...

En del privata företag hissar halvstång när deras anställda dör - bla Tetra Pack här i närheten. Men jag har ingen aning om hur vanligt det är överlag i Sverige.

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihonshu: Men även om det är en fin gest, så lär ändå ingen tetra-pak-hederslegion stå vid kistan .