fredag, juli 06, 2007

Textstöld

Alex Schulmans krönika i Punkt SE i dag är ett plagiat.
(Resumé):

Ser du inga problem med att sno en text?
– Nej, det gör jag faktiskt inte.

Tycker du att du tar ditt uppdrag som krönikör på allvar?
– Ja, det tycker jag. Ibland snor jag, ibland skriver jag själv.

Tänk vad lättbloggat det skulle vara om man bara tog en lämplig post av någon och använde den i sin egen blogg. Tänk vad lättjobbat ens jobb skulle vara om man lät nån annan göra jobbet medan man själv tog hand om lönen. Jag antar att vissa kan komma undan med sånt, och sen efteråt spela cool och ironisk - men var finns stoltheten över eget arbete?
---
Andra bloggar om:
---
En rätt träffande läsarkommentar under artikeln (signerad "Erik"):

Betänk följande scenario: Alex har bråttom. Han hinner inte skriva en krönika. Han hittar Hammars text och tänker att, vafan. Någon upptäcker att texten är stulen och Resumé ringer och ställer frågor. Vad gör Alex då? Att försöka ljuga funkar sådär. Att erkänna och gråta ut ligger inte för Alex. Men han inser att han inte kan neka. Så han släpper "nyheten" själv för att hinna före Resumé, och gör det på ett sådär härligt sett som bara glidarkillen kan. Och det går ju bra så länge folk tycker att han är en skön glidare - vilket han kommer att göra så länge det bara går.

8 kommentarer:

Wilhelm Svenselius sa...

Att kopiera en annans text och publicera den under eget namn är inte stöld. Det är upphovsrättsintrång.

Anonym sa...

Hm. Jag tror att man kallar det stöld i vardagligt språkbruk. Vilket förmodligen är varför Resumé, och Schulman själv, använder ordet "sno", det vill säga stjäla.

Wilhelm Svenselius sa...

Jag syftade på den juridiska definitionen av brottet stöld. Vardagligt språkbruk är en helt annan sak. Men som leg. gnällspik försöker jag alltid uppmana folk att använda tekniska, juridiska och medicinska facktermer rätt, det gör livet så mycket enklare om alla är överens om vad ord betyder :)

Anonym sa...

schulman ignorar mina kommentarer tror jag

Anonym sa...

Ni vet väl om att Alex är dotterson till Sven Stolpe? Undrar vad HAN hade tyckt om att "sno" texter... Aj aj!
M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Det kan ha varit på flit det hela - för att få lite extra spellevink-publicitet. Jag tror det.

Anonym sa...

Eller så gjorde han det eftersom Hammar framstår som töntig om han beklagar sig - det går ju emot hans image.

Fast din förklaring är troligare. De är ju väldigt "smarta" båda två. Och Sverige är ett litet land.

stationsvakt@gmail.com sa...

Paradigm: Och det funkade ju också uppenbarligen.