fredag, augusti 17, 2007

Café opera gödde britt

Andra bloggar om: , , , ,
---
Han åt och drack för 139 435 kronor. Ville icke betala. Polishämtning: -Perfekt, tyckte han. /SvD

Det utspelade sig på Café Opera, och mannen, som var brittisk medborgare, var "propert klädd." Uppenbarligen gick de på hans propra klädsel. Jag undrar vad som hade hänt om det hade varit jag som hade gjort samma sak, eller en lodis (nästan samma sak om man går efter klädstilen).

Jag undrar om de inte hade velat ha betalt halvvägs upp mot de summorna, eller varför inte innan de tog fram käket, då. Antagligen hade jag blivit diskriminerad (i alla fall i jämförelse med en propert klädd), och hade inte kunnat gjort så som han gjorde.

Så utan att ha ett enda hum om orsaken till att mannen inte betalade, eller varför de lät honom göra så mot dem, känner jag ändå ett litet: "Haha", i mungipan.



Update:
Han verkar vara en sällsynt otrevlig typ ändå.

11 kommentarer:

Anonym sa...

När jag åt på en thai-restaurang härom dagen, iförd mina vanliga bomullsbyxor och kortärmad skjorta, så ombads jag att betala innan jag ens hade fått min mat med tillhörande Singa serverad. Och så sägs det att vi alla är lika mycket värda.

Anonym sa...

För 28 år sedan gjorde vi ett expriment med en dold VHS-kamera.

Vi klädde upp min storasyrras kille i snyggaste sviden och läder-attacheväska sen föll han ihop på 6 olika (publika) platser i Stockholm (emedans vi filmade och tog tid)

Sen gjorde vi om hela grejen med Timo (samma kille) utklädd till en look som var "nästan" åt uteliggarhållet till.

Än en gång filmades allt och tidtagning.

Resultat: En kostymnisse ligger inte länge på trottoaren innan Medborgare Svennson kommer till undsättning . . .

Som slashas däremot fick han ligga tills bandet tog slut eller vi fick komma fram och förklara för Polisen att vi "Testade Medmänniskor" (inte populärt)

Så om ni vill äta och dricka gott, klä upp er och Himlelens (Cafe Operas) portar står vidöppna.

Klä ned dej och folk går runt tittande åt ett annat håll.

Du Gamla Du Fria, Jag vill Leva, Jag vill Dö . . .

Anonym sa...

Att inte betala sin korrekta nota, tycker jag är stöld oavsett var och vem man är. För mig är alla lika inför lagen och det spelar ingen roll om man är en rödstrumpa eller brat. För övrigt heter brottet snyltning.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Det var ju normal sommarklädsel ju.

anonym2: Självklart är det så. Antagligen passerar man massor av liggande lodisar varje dag, utan att bry sig.

anonym3: Visst är det stöld, och krogarnas kläddiskriminering ursäktar inte det. Men mannen i det här fallet verkade vilja bli haffad av polis, och kom på ett rätt kul sätt.

Plastfarfar sa...

Det där påminner om en fin scen i Joe Hill:

Joe aväter lugnt en fin måltid och håller sedan fram en tom plånbok. Marsch ut och diska av skulden!

Han kavlar upp ärmarna och går ut till kökspersonalen för att göra det han kom dit för: Agitera för fackföreningarna.

Anonym sa...

Kläddiskrimineringen i sverige har helt klart blivit värre de senaste åren.

Man märker ju skillnad på personalens beteende t.o.m på mataffären om man klär sig i en t-shirt eller om man klär sig i en skjorta.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Undras om de tillåter avbetalning medelst disk nu för tiden?

anonym: Eller hur!

Unknown sa...

På en fin fiskrestaurang i Göteborg för några år sedan, gick jag och min exman in, direkt från gatan, en lördagskväll, med vanliga trista svettiga vardagskläder, medan resten av gästerna där var finklädda. Det gick hur bra som helst. Vi blev väl bemötta trots vår klädsel och fick beställa vad vi ville, utan koll av betalningsförmåga innan. Det tycker jag var flott gjort av dem.

stationsvakt@gmail.com sa...

dana: Det var det. Ni såg nog solida ut.

Anonym sa...

jag läste med ett stort leende
går man bara på "propert klädd" well
enkelt trick, finns hur många snygga kostymer som helst på Myrornas om man vill äta gott
världen är tyvärr sån

stationsvakt@gmail.com sa...

Lovisa: Tyvärr. Men man kanske kan smita iväg.