tisdag, augusti 21, 2007

Dödande av handling

Andra bloggar om: ,
---
Jag surfade runt lite, och hamnade så småningom på Borås tingsrätt. Därinne hittade jag avdelningen Avgifter. Jag trodde att jag gjorde världens roligaste felskrivningsfynd när jag fann detta:



Höhö, tänkte jag, Dödande av förkommen handling, det måste väl ändå vara fel ... Jag tyckte det lät för knasigt. Men för säkerhets skull kollade jag upp nationalencyklopedin. Jorå. Det måste röra sig om handlingsförlamning av tredje graden

5 kommentarer:

Anonym sa...

På 1800-talet kunde man också förklaras "i borgerlig död" om man dömdes till livstids fängelse, förvisning till Djävulsön eller liknande. Det betydde helt enkelt att den dömde behandlades som död på hemmaplan, hans egendom kunde skiftas ut i arv, hans äktenskap upplöstes, han kunde inte längre underteckna några papper med laglig verkan och så vidare. Fanns även i Sverige.

Anonym sa...

rättar mig själv efter en koll med Wikipedia: inte i Sverige, men i t ex Belgien, Italien, Frankrike och på många håll i Nord- och Sydamerika (antagligen kunde staten/tsaren döma ut liknande i Ryssland också)

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Fan, hur ska man då försörja sig? Det återstår bara brott då.

Anonym sa...

"If you were in my clothes I'd bet you'd feel the same way too - breaking the law..."

-Judas Priest geniala "Breaking The Law". Nuff said.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus. Ja, Halford får sista ordet. :-)