torsdag, augusti 16, 2007

Jag skapade ett skinhead

Andra bloggar om: , , ,
---
Det går ju en skinheadfilm på bio nu: "This is England", som handlar om englands skinheadkultur i början på 80-talet. Jag har inte sett den, men det får mig att minnas att jag en gång skapade ett skinhead: Skinnskallen Håkan.

Det var i ettan på gymnasiet, och jag tror att året var 1981 eller 1982. Nånstans däromkring. Håkan var en klasskompis som var punkare, eller nåt i stil däråt. Han hade bestämt sig för att bli skinhead. Hans klädstil hade gradvis glidit åt det skinniga men håret var fortfarande ett punkrufs.

På den tiden fanns inte billiga hårklippare i var mans hand. Man gick till frisören. Och ville man snåla kunde en kompis duga som frisör. Sax dög naturligtvis inte, och inte rakhyvel heller. Så istället gick vi till ett ställe där man trimmade hundar.

Det kostade en femtiolapp eller så att låna en vrå och en trimmare. Jag vill minnas att den såg ut som dagens hårklippare, men större, tyngre och den hängde i en fjäder från taket. Nå, mer var det inte. En timme senare gick vi ut på gatan, jag och ett skinhead.

9 kommentarer:

Maria sa...

Ååååh... det var en härlig period... det sena 70-talet och den tidiga 80-talet... ja, jag vet att jag är tramsnostalgiker... men det var något i luften liksom... och i musiken!

Anonym sa...

Jag klippte mig för 69 francs i Paris, frisören höll upp allt hår ovanför huvudet och tjopp klippte av, det föll ner i etapper. Faktiskt inte illa alls.

CV sa...

Egentligen går nog filmen inte på biograferna än, för att vara petimeternoggrann. Den har premiär i morgon.
I Sverige alltså.
I Storbritannien går den väl redan förmodar jag.
RS
kulturbloggen.com

rigg sa...

Jag, som gammal punkare, var på en punkkonsert i London tidigt 80-tal. Stället invaderades av hundratals skinheads som kastade flaskor på scenen och började slåss med publiken. Vi stog längs bak och flydde genom nödutgången samtidigt som polisen stormade med sköldar och höjda batonger. Såg ett klipp därifrån på en engelsk punkdokumentär för en tid sedan, läskigt. Skinheadsen i London var inte att leka med för oss punkare!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Det var bra musik då. Åtminstone mer varierad än nu.

lovisa: Jo fransmännen är ena virtuoser.

cv: Den går säkert redan i en dator nära dig.

rigg: Sen, på slutet av eran, smälte era grupper ihop på nåt vis.

rigg sa...

Ja, här i Sverige. Men jag vet inte hur det var i London, jag slutade åka dit runt '84

dnkn sa...

Appropå skalliga karlar; ser inte det här ut lite som stationsvaktaren själv? http://www.svd.se/apps/bildspecial/?did=16704165

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Ja, du kom därifrån i tid - såg just "48 veckor senare" ...

dnkn: Nja ... överarmarna är rätt lika. :-)

Anonym sa...

Det är trevligt med traditionella skinheads. Angående det "rigg" sa: Nej, skinheads i London är nog inte att leka med. Men hade skinnskallarna något emot punkarna då? Idag är de flesta skins enade med punkarna ju.