fredag, augusti 17, 2007

Orkansäkra hus

Andra bloggar om: , , ,
---
Nu härjar orkanen "Dean" i karibien. När en orkan härjar gäller det att hålla i hatten. Hattar är som gjorda för att blåsas bort. Det är brättets fel. Samma är det med hustak.

Så de som bor där Dean drar fram bor nog säkrast om deras hus inte har ett brätte. Säkrast är nog om man bor under jord, men de flesta gör nog inte det. Näst säkrast blir då att bo i en kupolform.

Det finns en sida på nätet som handlar om just såna, orkansäkra hus: Monolithic Dome Institute. Dessutom är kupolhus snyggare än vanliga hus.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång den kungliga huvudstaden råkar ut för orkan har ju ni stockholmare i alla fall Globen att krypa in i.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag har faktiskt inte varit i globen nångång.

Anonym sa...

Hoppas de släpper in dig ändå om det kommer någon orkan. Det finns faktiskt ett hus av den där formen i närheten där jag bor. Men jag blir nog inte insläppt sådär utan vidare.

Nihonshu sa...

Jag har aldrig förstått varför jänkarna i södra USA envisas med att bygga hus av pinnar och med stora tak - istället för tex rejäla hus i sten och betong - det är som om de VILL byta hus vart femte år.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Klart de gör!
Själv vill jag inte gå in i globen. Den byggnaden är fruktansvärt ful.

nihonshu: Fattar inte heller. Fattar inte heller varför vissa svenskar envisas med att ha hus bredvid ställen som översvämmas jämt och ständigt.

Anonym sa...

Jag önskar jag kunde vara lika skämtsam som ni andra. Själv sitter jag fast på Jamaica med två små barn och hoppas på det bästa....

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Shit! Det ska nog bli bra. Hoppas det. Gör som instruktionerna säger bara.

Anonym sa...

Anonym: Jag håller tummarna för er! Det låter jätteläskigt.