fredag, september 14, 2007

Ger er för fan!

Andra bloggar om: , ,
---
SL-kortet höjs med 70 spänn. Jamen nu får de väl ändå ta och ge sig. Vad är det för fel på dem? Är det för att jävlas ... eller vill de verkligen tvinga folk att skaffa bil? Nåt är fel när priskurvan och kvalitetskurvan pekar åt motsatta håll.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har redan skaffat bil..och en smutsig sådan också med tanke på avgaser och så...betala med samma mynt

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Bra hämnd i teorin. Men i praktiken blir ju både du och SL-prissättarna lika lidande.

perfection sa...

Jag betalar 1800 kr / månaden för att pendla mellan Stockholm och Uppsala, en resa på 40 min och det är skabbigare tåg på den rutten än vad SLs tåg i stockholm är så ni ska nog vara ganska nöjda endå.

Anonym sa...

Tänk om trängselskattpengarna ändå gått till kollektivtrafiken, så som det ursprungliga förslaget gick ut på. Då hade vi (kanske) sett en sänkning istället för en höjning av priset på sl-kort.

Magnus Carlbring sa...

det är ett nollsummespel

sänk skratten

höj avgifterna

har man en lila porsche sprollar det ju hursomhelst

tror jag ska brygga om min ballekong till talartribun: kom okcså lyssna på embryo helt gratis okcså skrattefritt

tal nummer ett tituleras: avsätt egoismen

Anonym sa...

Nja janne, med tanke på att satsningarna på kollektivtrafiken faktiskt är större än intäkterna från trängselavgifterna så har jag svårt att se din poäng.

Anonym sa...

Tjaa, jag vet inte om det är så hemskt... Bara som en jämförelse kan sägas att ett månadskort i London för alla zoner kostar £165 (ca SEK2200), för en servicegrad som ofta är kraftigt lägre än SL:s. Visst är London större än Stockholm, men jag tycker ofta att det liksom hör till att gnälla på SL-kortet utan att sätta det i perspektiv.

Anonym sa...

nisse,

låt oss säga så här då: om pengarna från trängselskatten kommit kollektivtrafiken tillgodo, så kanske prisökningen på SL-kortet kunnat bli MINDRE. Förutsatt att pengarna inte bara eldas upp el dyl.

Unknown sa...

Jag tycker nog inte att det är så farligt iaf. Vi har det mycket bättre än min flickvän i Skåne där ett skånekort kostar 890kr. Vi kan åka mellan brobålsta och nynäshamn hur mycket vi vill för 690kr. Det är väl inte så mycket att gråta över. Det är ju fortfarande biligare än att åka samma sträcka i Skåne. Samt att där är det entimmes trafik och i rusningstrafik halvtimme. Ingen tunnelbana utan bara buss och pågatåg.

Vi har det bra i Stockholm.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tycker inte man ska jämföra med dem som har det sämre än en själv. Man ska försöka toppa sitt eget bästa. Som det är nu så är det en sopig nedåtspiral mot det sämsta.

Anonym sa...

jag betalade drygt 900:- i månaden för en 50 minuter lång resa (3 mil) till Örebro, i bussar ofta utan värme och bälten. plus att bussarna gick typ en gång varannan timma om man hade tur. så jag tycker inte ni stockholmare ska klaga på en lite höjning, ni har trafik minste en gång i timman, både kvällar, nätter och helger. ha perspektiv på saker och ting!!!

Anonym sa...

"Vi kan åka mellan brobålsta och nynäshamn hur mycket vi vill för 690kr."

om man ska åka ifrån bålsta måste man betala extra, vilket jag antar också höjs nu när månadskortet ska höjas! mysigt va?!

Anonym sa...

Någon som har koll på hur många procent kortets pris har höjts med de senaste tio åren? Jag vet inte exakt, men jag har en känsla av att det är enormt.

För övrigt handlar det här inte bara om individers ekonomi, utan om att stimulera kollektivtrafikanvändningen för miljöns skull. Här spelar priserna jämfört med andra europeiska städer noll roll. Borgerligheten satsar fel i den bemärkelsen, det är bara att inse.

Anonym sa...

Visst finns det dyrare städer att åka kollektivt i, men många är billigare.
München, Milano och Madrid är närliggande exempel på billigare städer vad gäller kollektivtrafik. För övrigt ser man ofta att folk drar paralleller till internationella storstäder när det gäller bostadspriser, matpriser etc., men det är ju ganska meningslöst då det är stora skillnader mellan länderna när det gäller kostnads- och lönestruktur.

Anonym sa...

när skall folk förstå att det inte blir något överskott från trängselskatten: den går 270 miljoner MINUS i år... Skall vi ta de 270 miljonerna från SL resenärerna?

Anonym sa...

Bortskämda stockholmare. ett länskort, över hela STHM, för endast 690 kr. Det är snuskigt billigt för att vara kollektivtrafik. Jämtland kostar 900 kr, med inte ens i närheten av att vara lika bra och välfungerande. /GI

Staffan sa...

Bortskämda jämtar. I Jämtland kan man köpa en mindre herrgård för vad man i Stockholm kanske får en etta i en förort.

Anonym sa...

Man kan för fasen inte jämföra situationen i någon annan svensk håla med den i Stockholm. I Stockholm är kollektivtrafiken en förutsättning på ett helt annat sätt...

Att det är sämre på andra ställen gör inte att man kan säga "jamen då kan vi ju ha det dåligt här med".

När man tror att de snart ska komma till insikt så händer det här samma dag som de ska gå hårdare mot plankarna. Är de så jävla korkade att de inte inser att folk plankar därför att de inte har råd att betala biljetpriserna? Redan nu är det på tok för dyrt. Herregud. Agera!

Anonym sa...

som nån sa, kolletivtrafiken har en helt annan förutsättning än i andra städer i sverige, stockholm är faktiskt sveriges största stad och dess huvudstad. och sen råkar faktiskt också stockholmsborna vara de mest beskattade i världen...

och angående det där med att trängselskatten går 270 miljoner minus iår. kanske att det gör det, men försöket gick ganska mycket pluss om inte jag har helt fel och var gick det??? inte för att förbätra trafiksituationen elelr kolletivsituationen i stockholm i alla fal...

Anonym sa...

Men snälla nån. Kollektivtrafiken i Stockholm är billig jämförelsevis. Väldigt mycket trafik - t-bana, pendeltåg, bussar, båtar - inom ett stort geografiskt område för endast knappt 700 kr/mån. Själv betalar jag 2300 kr/mån för att komma till mitt jobb i Stockholm, eftersom jag bor i ett annat län.

Anonym sa...

PS. Det är väldigt dyrt att ha bil, så SL-kort är ett bra köp.

Anonym sa...

Varför är ni så "förtrödna"(avundsjuka) på stockholmarna?!? Var och en bor ju där man bor s a s.
Det finns väl för-och nackdelar med allt.
M v h Molly Ginger, ej 08-området, men inte sur för det.

Anonym sa...

Dyrare SL-kort samtidigt som tunnelbanan skall sluta gå vid 24 på vardagskvällar. Jag jobbar till 24 många kvällar, att åka nattbuss som tar dubbelt så lång tid är inget alternativ! Tunnelbanan är ganska välfylld strax efter 24, skall alla rymmas i bussar?

Anonym sa...

SL:s vd kan inte tänka längre än dit näsan räcker. Efter påtryckningar från studentkårerna här i Stockholm infördes ett studentrabatterat terminskort. Men tydligen ska man behöva påpeka för honom att många studenter faktiskt inte har råd att punga ut med 2000 kr i augusti. Så nu har SL äntligen gett en möjlighet till avbetalning av kortet. Men det tog sin lilla tid.

Anonym sa...

Det är dyrt att leva mina vänner... Men alternativet är sämmre brukar jag säga

Anonym sa...

ni kan ju för fan inte jämföra ett litet ställes k-trafik med stockholms.
det finns manga fler som utnyttjar samma buss/tag än i ett litet ställe vilket medför nytta/maximering antalet passagerare per anställd =billigare att driva sa sluta snacka om smastäders busstrafik idioter

Anonym sa...

Lite information för er som inte bor i Stockholm: det är dyrt att bo och leva här. Att säga att priset för vår kollektivtrafik är billigt är ungefär som att säga att något är billigt i Thailand - dvs. billigt för den som inte bor där. Snälla, sluta kalla oss Stockholmare för bortskämda - vi betalar hutlösa summor för vårt boende. Om SL-kortet sedan är billigare i förhållande till något annat motsvarande kort utanför Stockholm är helt ointressant då helt olika förhållanden gäller. I Stockholm finns det ganska många människor som åker kommunalt varje dag - samma sak kanske inte gäller på orten där ett åkkort kostar 1200 kr.